8e36824d

Pohádka, co překonává staletí

Mládí je plné zbrklosti a poznávání. Na venkově to tak úplně nefunguje, přece jen příkazy jsou příkazy. Zvlášť když jste synem kantora zdejší školy. Když ale do třídy nastoupí mladý Meaulnes, všechno se mění. Být ve stínu oblíbence není zrovna pěkná role, ale jakmile se z vás stanou přátelé, jde o čest a sliby, které mají platnost navždy. Meaulnes se jednoho dne rozhodne k odvážnému kroku, ale místo splnění nikým nezadaného úkolu se ocitne na prahu kouzelného dobrodružství, jež mu navždy změní život.

Když se vrátí, je vše najednou jinak. A nejen pro něj. Zasvětí do velkého tajemství i svého přítele a společně hledají oživlý fantastický příběh. Jenomže, co když vlastně neexistuje? Co když je realita úplně jiná? Slib je však slib. A nezáleží na tom, kdy bude splněn. Velká životní cesta totiž teprve začíná.

Alain-Fournier vytvořil nadčasový román Kouzelné dobrodružství, který můžete číst teď stejně jako za dalších sto let a stejně bude mít váhu a smysl. Je to kombinace romance, dramatu, psychologického románu a trochu i pohádky. Lehce poodkrývá poměry na vesnici francouzského venkova, přitom by se mohlo jednat o jakoukoliv vesnici kdekoliv na světě. Dokáže však popsat atmosféru  tak dokonale, že máte pocit, že sami sedíte v lavici venkovské školy a prožíváte mladické bitky na dvoře.

Zajímavě rozdmýchává emoce. Jakoby jim jen na chvilku popustil uzdu a pak ji rychle zase přitáhl zpět. Píše umírněně, přitom jsou jeho slova silná a působí na čtenáře. Květnatá souvětí kloužou po stránkách jako voda po okenicích a ukazují, jak krásná mohou být, když je umíme používat. Důmyslné je i rozvržení postav, jejich charakterů a životních cest. Nadčasová zápletka, jež je nastavená díky prvku náhodě (pro čtenáře, autor dobře věděl, co dělá), sedí. Ukazuje, jak dokáže být život ironický a jaká tíha s ním dokáže souviset. A také bohaté fantazie, která ovlivňuje realitu i lidské vnímání.

I proto jde o příběh nadčasový. A když o autorovi píšu, jako by byl současníkem, je to trochu záměr. Ačkoliv je to už dávno, co se perem dotkl papíru. Říká víc mezi řádky. Ukazuje, že každá mince má dvě strany a stejně jako prožíváme krásné okamžiky, musí zákonitě přijít i ty smutné a temné. Není divu, že ovlivnil řadu dalších spisovatelů. A já věřím tomu, že příběh Kouzelného dobrodružství nečtu naposledy.

Tereza Bártová