Pod svícnem je největší tma

Neděle ráno. Čas dovolených se blíží ke konci a komisař Conny Sjöberg je donucen svolat svůj tým detektivů. V Herrängském lese objevila mladičká běžkyně zastřeleného muže. Jedná se o Svena-Gunnar Erlandssona, který sobotní večer trávil tradičně ve společnosti svých přátel při projídání společné pokerové kasy. Byl to muž činu, všemi respektovaný, vzorný a milovaný otec. Svůj čas trávil trénováním dívčího fotbalového týmu a návštěvami bezdomovců v obytném přívěsu. Kdo mohl mít zájem na smrti hotového světce? Jak s jeho smrtí souvisí rozmočený kus papíru a balíček čtyř karet nalezených v kapse oběti? Policie má co dělat, aby se vyznala ve změti různých drobných vodítek, která zdánlivě nikam nevedou. Avšak brzy poznají, že není všechno zlato, co se třpytí, a že každý z okruhu jeho rodiny či přátel má nějaká tajemství. Erlandssonova nevlastní dcera žijící neznámo kde, ztracená ruská holčička, kterou chtěl Erlandssonův kamarád adoptovat a spousta dalších podivných záhad. Věděl Erlandsson něco, co neměl vědět? A proč má inspektorka Hedvig Gerdinová pocit, že Erlandsson nebyl takový svatoušek, jak si všichni myslí?

Další díl této skvělé krimi série se nese ve stejném duchu jako všechny předchozí. Autorka vám nedá nic zadarmo. Vrhne vás do víru vyšetřování, odhaluje i některé myšlenky samotného vraha a valí na vás spoustu postav, z nichž každá má svým způsobem podíl na zdárném vyřešení případu. Člověk občas lituje, že při tolika postavách není možné všechny poznat tak detailně, líbí se mi ale, že každý z dílů se o trochu víc věnuje jedné z postav. V tomto případě dostává velký prostor inspektorka Hedvig Gerdinová, zvaná Štika. Je to žena pro všechny velmi záhadná, styl oblečení mění stejně jako nálady, avšak přesto se vyznačuje velice bystrým a logickým úsudkem. Dále se také podíváme na kauzu policistky Petry Westmannové. Hamád už ví, kdo je Druhý muž, který Petru znásilnil, ale stále čeká na důkazy, které by ho usvědčily. Dočká se jich?

Kniha je psaná ve třetí osobě z pohledů vyšetřovatelů i z pohledů podezřelých, což nám dává možnost utvořit si z různých úhlů jeden celistvý obrázek. Samotný případ je také velice zajímavý, policie nemá tušení, kdo je vrah a jaký má motiv. Musíme si tak spolu s nimi projít velké množství falešných stop, než se dostaneme na správnou cestu, avšak i tehdy nás autorka dokáže překvapit. Na malém počtu stran se odvíjí velké množství akce i drobné střípky ze života členů oddělení. To je zároveň i menší kámen úrazu: někdy se toho odehraje tolik, že si člověk danou pasáž musí přečíst znovu, aby mu náhodou nic neuniklo. I přesto se jedná o výbornou severskou krimi, kterou rozhodně doporučuji.

Zaujme především všechny, kteří četli předchozí díly a stejně jako já si autorčin styl i postavy oblíbili, ale může se líbit i těm, kteří se s autorkou setkávájí poprvé. Pro ně mám však jedno varování: nevzdávejte čtení příliš brzy, po pár stránkách tápání se do knihy určitě zamilujete.

Hodnocení: 83 %

Autorka: Barbora Obstová