Poctivá americká detektivka Ostrov Antrax

Newyorský detektiv a pohledný čtyřicátník John Corey se na Long Islandu zotavuje ze zranění, které utrpěl ve službě na Manhattanu. Jednoho zářijového dne se u něj zastaví místní šerif, který mu oznámí, že jeho dva známí byli zavražděni. Byli to mladí manželé – vědci, kteří pracovali na nedalekém ostrově Plum Island. V laboratořích na izolovaném ostrově probíhá výzkum infekčních smrtelných nemocí a většina místních je toho názoru, že kromě mírového a obranného výzkumu jsou v jeho laboratořích prováděny experimenty a vývoj biologických zbraní pro vládu Spojených států (mimochodem, na Plum Islandu opravdu takové laboratoře jsou). Obyvatelé městečka věří, že mladé vědce někdo zabil kvůli krádeži nebezpečných látek, které chtěl pak prodat na černém trhu.

John je přizván k vyšetřování, ačkoliv je na zdravotní dovolené. Ostrov a lidé, kteří se kolem něj pohybují, sehrají v celém vyšetřování klíčovou roli, i když úplně jinou, než si budete na začátku myslet.

Ostrov Antrax patří do skupiny nenáročných detektivek, které zhltnete za prodloužený víkend. Což ale vůbec není špatně, protože DeMille je skvělý vypravěč! Ačkoliv po vás nechce, abyste sami luštili nevyslovené záhady, vývojem vyšetřování vás dovede neustále překvapovat až do poměrně brutálního konce. Rafinovaná a nepředvídatelná zápletka jako u Agathy Christie vás sice nečeká, DeMille je mnohem přímočarejší. Spíše bych Johna Coreyho přirovnal ke Columbovi. Bez laciného doutníku, baseta a neviditelné ženy (Corey je rozvedený a tak trochu děvkař), ale dostatečně chytrý, bystrý a spratkovsky drzý na to, abyste si ho oblíbili.

Detektivka je čtivá, zápletka má svůj spád a katarze je dostatečně překvapivá. Nic totiž nevypadá na první pohled tak, jaké to doopravdy je. Mohli byste ji v klidu srovnávat s nějakou detektivkou od McBaina. Určitě se bude líbit každému, kdo si aspoň trochu libuje v záhadách a drzých detektivech amerického ražení.

Nelson DeMille je podle novin The New York Times jedním z nejlépe prodávaných současných amerických autorů. Věnuje se především detektivce a akčnímu žánru. Ostrov Antrax je první knihou, kde se objevuje postava Johna Coreyho. DeMille, narozený v roce 1943, je veteránem z Vietnamu a velkou část života strávil v New Yorku a na Long Islandu. Ve svých knihách se vždy snaží o co nejvěrnější dodržení skutečných reálií, ať už se jedná o prostředí, nebo o správné policejní postupy. Využívá zde svých bohatých životních zkušeností a inspiruje se klasikou – Agathou Christie, Georgem Orwellem, A.C. Doylem.

Kniha Zlína v příštích dvou letech připravuje vydání dalších DeMillových románů. Na nejbližší se můžete těšit už na podzim.

Autor: Petr Macháček