Planeta, kde vás pohltí písek a intriky

Píše se více než 20 tisíc let od 20. století, lidé dávno opustili Zemi a stvořili rozsáhlé vesmírné Impérium. Tomu vládne pevnou rukou pádišáh imperátor, pod ním proti sobě téměř trvale soupeří a brojí významné rody. Jednou z nejdůležitějších planet Impéria je suchá, nehostinná pouštní planeta Arrakis, zvaná Duna. Na Duně dolují tamní houževnatí obyvatelé – fremeni – vzácné koření melanž, jenž je nejžádanější a nejdražší látkou ve vesmíru.

Melanž řídí veškeré lidské konání. Vesmírní dopravci díky oranžovému plynu z koření dokážou cestovat bezpečně i v nadsvětelných rychlostech, sesterstvo Bene Gesserit potřebuje látku, aby vychovalo dokonalého nadčlověka a ovládlo Impérium, jak praví proroctví. Ostatní jsou na melanži závislí jednoduše proto, že je vysoce návykovou drogou.

Všechno by ubíhalo ve vyjetých kolejích až do příchodu proroka Kwisatze Haderacha, kdyby jedna z příslušnic Sesterstva, Jessica, neporodila místo dcerky malého synka. Paul, syn a právoplatný nástupce vévody Leta Atreida, dokonale zamíchá kartami osudu. Zdá se totiž, že se bojovnicím z Bene Gesserit povedlo vychovat pravého Proroka, jen to jaksi neplánovaně není holčička. Kdy přijde Paul na své nadlidské schopnosti? Co se stane na Duně, když ji dostane do správy Leto Atreid, jehož předchozí správci touží zničit? A jak může být obyčejná voda dražší než vzácná melanž?

Jedna z nejznámějších sci-fi sérií vyšla sice prvně již v roce 1965, ale od té doby neztratila nic ze svého lesku. Už více než půl století je Duna jedním z nejoceňovanějších děl světové science fiction. Americký spisovatel Frank Herbert stvořil fantastický a fantaskní svět, který je přesto tolik podobný tomu našemu. Kultovní Duna je o to úžasnější, že už v roce 1965 nastolil autor v příběhu celou řadu palčivých otázek, z nichž mnohé v přeneseném smyslu řešíme i v naší současnosti.

Vydavatelství OneHotBookse postavilo před velkou výzvu, když se rozhodlo adaptovat románovou sci-fi ságu do podoby audioknihy. A je jen na posluchačích, aby rozhodli, zda jim záměr vyšel či nikoliv. Já říkám, že Duna získala velmi důstojnou a povedenou mladší audiosestru, kterou jistě ocení posluchači, kteří příběh již znají. Pokud se chystáte zaposlouchat jako dunový neznalec, připravte si k ruce papír a tužku, abyste se v mnohavrstevnatém a složitém příběhu, zabydleném celou řadou postav, neztratili.

Hlasem Duny se stal herec Marek Holý a nesnadný úkol zvládá s bravurou. Klidným přednesem provádí posluchače dějem, občas se stává Paulem a sleduje dění z jeho pohledu, jindy vystoupí, aby se stal nezávislým vypravěčem. Poslech dramatického příběhu je v jeho podání příjemným zážitkem, i když se občas musíte pekelně soustředit, abyste zcela pochopili změnu místa či postavy, která právě hovoří. Osvěžení vyprávění napomáhají předěly kapitol uváděné citacemi z fiktivních knih Impéria v podání Jany Strykové.

Duna zaujala tisíce čtenářů a nyní se vrací, aby uchvátila i další generaci. A díky OneHotBook si můžeme napínavou bitvu o proroka, melanž i celé Impérium nechat vyprávět i jako pohádku na dobrou noc.

Autorka: Helena Herynková