Patřičná čítanka od patřičného autora

Martin Patřičný patří mezi naše současné nejvýznamnější umělecké řezbáře, o čemž svědčí i řada ocenění, kterými se může pyšnit. Do podvědomí širší veřejnosti se ovšem dostal díky své spolupráci na televizním pořadu Kus dřeva ze stromu, jímž i diváky sám provázel. Mimo to se věnuje také psaní. A právě teď vyšla jeho Čítanka, ve které se zaměřuje na svou další životní lásku, knihy.

Čítanka, popřípadě čtenářský deník vždy bude velmi subjektivní. Jelikož má každý člověk trochu jiný vkus a zaujme ho něco jiného, ne vždy se trefíte do chuti všem. Patřičný se právě o toto snaží. Výběr knih, které se rozhodl zahrnout do svého díla, je opravdu rozsáhlý a díky tomu má každý čtenář možnost najít si svého oblíbence, nebo alespoň něco, co mu padne do noty. Patřičná čítanka vznikala řadu let. Na počátku byly autorovy poznámky o knihách, ke kterým se vrací, nebo se vracel, které podle jeho názoru má smysl vzít do ruky a do hlavy nejen podruhé, ale víckrát.

Z tohoto dílka je cítit na každé straně, že byla dělána opravdu s láskou, skvělým příkladem je styl, jakým je kniha napsaná, a pečlivě vybrané ukázky a komentáře. Autorovo vzpomínání na jeho oblíbené kousky doprovází řada překvapení, zajímavých tipů a nápadů. Nezapomnělo se ani na oblíbené žebříčky, popřípadě NEJ knihu, postavu, toho a toho žánru.

Patřičný vyzdvihuje staré klasiky a dnes již polozapomenuté autory, a tak je Čítanka i malým povzdechnutím nad moderní dobou, kdy se lidé odklání od literatury a pravidelné četby. Když už najdeme nadšené mladé čtenáře, kolik z nich může říct, že četlo Karla Maye nebo Remarqua? A právě tyto mladé se zde autor snaží oslovit zajímavými úryvky a poutavým komentářem, který možná někoho přesvědčí, aby sáhl i po něčem starším než je Harry Potter.

Patřičná čítanka rozhodně nebude knihou pro masy, přesto si dovolím tvrdit, že ti, kteří dají Martinu Patřičnému šanci, budou z tohoto kousku nadšeni. Neobvyklé dílko, které v sobě snoubí zajímavý námět a touhu vykřičet do světa své poselství, dokáže zaujmout a nejeden nadšení čtenáři se k Čítance budou znovu a znovu vracet a hledat v ní další zajímavé kousky, které již pomalu v knihovnách zapadávají prachem.

Autor: Petr Čapek