Papírový chlapec si přišel pro své oběti

Dvojice kriminalistů Fredrika Bergmanová a Alex Recht, kterou čtenáři znají už z předchozích knih série, dostanou na starost zapeklitý případ unesených chlapců. Vražda učitelky podle dostupných stop s následným únosem nijak nesouvisí, až na to, že všechny tři oběti jsou Židé. Ačkoliv tato souvislost může být čistě náhodná, členové Šalamounovy obce mají každopádně důvod bát se o své životy a především životy svých dětí. O oba případy se zajímá nejen stockholmská kriminálka, ale i velitelka protiteroristické jednotky tajné policie Eden Lundellová a nový bezpečnostní šéf židovské obce Peder Rydh, který dříve patřil do Alexova týmu.

Ve Švédsku se tou dobou navíc pohybuje agent Mossadu Efraim Kiel, který rozhodně nemá čistou minulost. Ačkoliv vedení Šalamounovy obce mu důvěřuje, koneckonců na jeho pozvání přijel vybrat zmíněného bezpečnostního šéfa, policie si na něj dává pozor. Stop je málo, motiv je nejasný a rodiče chlapců před policisty zřejmě něco tají. Čas plyne a šance, že jsou Simon a Abraham stále naživu, se snižuje. Nakonec jsou nalezeni mrtví s pomalovanými papírovými pytli na hlavách, jako by chtěl Papírový chlapec zanechat na místě činu znamení. Proč by někdo zabíjel nevinné děti? Vyšetřování tří vražd Fredriku nakonec zavede až do Izraele.

Krátké, svižné kapitoly se střídavě zaměřují na různé postavy, jednou na Fredriku, podruhé na Pedera či Efraima, a odhalují jejich profesní i soukromý život. Postupně se začnou rozplétat nečekané vztahy mezi jednotlivými postavami, které nabývají na plastičnosti. Neklid a napětí posilují samostatně označené kapitoly, které časově spadají na konec příběhu, ale prolínají se od začátku celým románem a udržují čtenáře v očekávání tragického vyústění. Ohlssonová vybrousila nejen svůj styl, ale dokázala ozvláštnit i formu, což její dílo povyšuje nad průměr. Ošemetné, byť v literatuře oblíbené téma židovské kultury autorka podepřela svými letitými zkušenostmi z oblasti politologie a mezinárodních vztahů.

Román Davidovy hvězdy se vedle ostatních knih Kristiny Ohlssonové řadí mezi to nejlepší, co současný žánr severské krimi nabízí. Mrazivý thriller, v němž tři oběti nejsou dost, neúprosně vtáhne čtenáře do svého světa během několika málo stran a nedá mu spát až do nečekaného konce. Smyšlená legenda o Papírovém chlapci, která prostupuje celým příběhem, navíc dodá špetku mystiky.

Autorka: Michaela Doubravová