50c4bcea

Osmnáct pod nulou je nářez

Švédský spisovatel Stefan Ahnhem (1966) už přes dvacet let píše scénáře pro televizní a filmová studia, mimo jiné je autorem několika epizod kultovního krimi seriálu Wallander. Do světa literatury vstoupil v roce 2014 krimi románem Bez tváře. V něm naznačil, jakou cestou se bude jeho další tvorba ubírat. To, co ho baví a v čem je mistr nad mistry, je čtivý mišmaš psychologického thrilleru, krimi románu založeného na vyšetřování a klasické detektivní hádanky ve stylu Agathy Christie. S chutí koketuje s hororem, miluje akční scény a tempo jeho příběhů je přímo zběsilé.

Bez tváře ocenila literární kritika i čtenáři po celém světě. Román vyšel v sedmadvaceti zemích a my se v něm mohli setkat s ústřední postavou celé série, policistou Fabianem Riskem. Aktuální Osmnáct pod nulou volně navazuje na předchozí díly a řekla bych, že právě tento příběh je nejzdařilejší. Zdá se, že Ahnhem objevil recept na čtenářsky úspěšný román. V knize využil všechno, co funguje a co vás dostane do kolen. Na jeho stylu vyprávění si vypěstujete závislost a nedokážu si představit, že byste Osmnáct pod nulou odložili.

Ačkoliv je tu hlavní postavou Fabian Risk, velký prostor dostala i jeho nadřízená Astrid Tuvessonová. Protože jsme v severské detektivce, tak nějak očekáváme, že ani jeden z nich nebude optimistický pohodář. Oba jsou rozháraní, mají řadu problémů, ale ani tak nezapomněli na to, že nejdůležitější je bojovat za správnou věc. Astrid se po rozvodu potýká se závislostí na alkoholu a Fabian řeší neshody se svou manželkou. Pro hlavní dějovou linii bude jeho rodinná situace důležitá, proto čtěte bedlivě i to, co byste jinak považovali za románovou nadhodnotu.

A protože jsem zmínila královnu detektivek Agathu Christie, buďte si jistí, že tu někde jsou poschovávaná vodítka k úspěšnému vyřešení některých záhad. Ahnhem vymyslel a bravurně zpracoval několik komplikovaných zápletek, které zmatou i nadšené fanoušky dedukce. Osmnáct pod nulou je jedním z mála krimi románů, který má velkou hodnotu i jako kvalitní beletrie. Stefan Ahnhem má dar od boha. Je to rozený vypravěč a váš zájem by si udržel i tehdy, kdyby jeho příběh nebyl plný záhadných a brutálních vražd.

Členové kriminálky mají plné ruce práce. Oběti vražd jsem přestala počítat, když jejich počet přesáhl desítku. A představte si, že to jsem nebyla ani v polovině knihy. Osmnáct pod nulou je promyšlená klasická hádanka. Vrah postupuje podle pečlivě vybudovaného plánu a všechno má svůj důvod. Cílem autora je šokovat čtenáře. Naštěstí sází na překvapivé zvraty a pointy a všechny nechutnosti jsou tu pouze jako bonus. Osmnáct pod nulou je nářez, a pokud nemáte silné žaludky a pevné nervy, raději se do něj ani nepouštějte. Upřímně řečeno, tahle knížka bude šokovat i nejotrlejší z otrlých.

Veronika Černucká