Opět před Strážci

Nakladatelství BB/art letos vydává komiksy s mnohem střízlivější strategií. Kvantitu odsunulo, je však otázkou, jak moc se dá hovořit o náhradě pečlivostí při výběru látek, tedy obsahovou kvalitou. BB/art nyní v podstatě šíří na tuzemský trh superhrdinská (osvědčená) jména, v jeho ošatce nalezneme postavy ze světa DC, přičemž tím nejlepším patrně stále zůstává Batman.

Nepřehlédnutelný je však projekt Před Strážci, kterému do vínku sudičky rozhodně nepřiřkly snadný život. Zavděčit se zapřísáhlým fanouškům původní látky, respektive vůbec se dokázat srovnat s nadstandardní scenáristickou prací Alana Moora, zákonitě vede k neustálému balancování na hraně. Jak už jsem se ale podělil v recenzích na první a druhý díl, nekorespondují mé dojmy s notně skeptickými ohlasy jiných publicistů a čtenářů. S příchodem letošního podzimu se na pultech objevil už třetí obsáhlý svazek a i ten vnímám jako určitou snahu pohrát si s universem velmi zajímavých Mooreových charakterů, a to tak, aby se způsob vyprávění příliš neodkláněl od poetiky originálu, na straně se jím nové díly tolik nesvazovaly.

Třetí kniha, která se zaměřuje především na postavy Sůvy a Dr. Manhattana (a v „bonusu“ na Molocha), mi zatím ze všech dosavadních předstrážcovských textů přijde nejkonzistentnější. Scenárista J. Michael Straczynski totiž zatím nejzdařileji využil původní motivy, aby je rozvíjel, resp. otevíral k nim cesty, které se tolik s originálem nespojují. Výsledek nepůsobí křečovitě a sám o sobě může fungovat i osamoceně, i když je fakt, že v případě Manhattana znalci Mooreovy knihy ocení paralely vedoucí k začátku konce Strážců.

Pro Strážce byl jedním ze základních pilířů rozbitý způsob vyprávění. Narace si rozhodně nebere servítky, dává zabrat mozkovým závitům, neboť je třeba střípky spojovat, hledat mezi nimi souvislosti a ke všemu jsou jednotlivé epizody notně zabarvené subjektivním vnímáním dané postavy. Takové druhy komplikací jdou z dílu do dílu, nejnovější svazek rozhodně neminuly – ba dokonce v případě Dr. Manhattana sledujeme na stránkách přímo vedle sebe děj, který má dvě různé varianty vývoje. Lze tedy vyvodit, že právě vyprávění se (znovu) stává tím nejzajímavějším, co kniha Před Strážci nabízí.

Spojení Sůvy a Manhattana do jednoho vydání se povedlo. Ačkoliv se Straczynskému daří Sůvu (mladšího) psychologizovat a odkrývat jeho motivaci pro zapojení se do souboje se zlem, nešetří ani akcí a pikantně rozehrává téma sexuálního napětí mezi ženami/ženou a Sůvou. Ostatně, intimní pnutí mezi dvěma pohlavími se přesouvá i do příběhu Dr. Manhattana, přičemž právě díky kapitole z Před Strážců můžeme zjistit, jak ke vzniku jiskření mezi Manhattanem a Hedvábným Přízrakem došlo. Razantnost části o Sůvě u Dr. Manhattana střídá existenciální úvahy nad svým místem ve vesmíru, nad tíhou odpovědnosti, stejně jako nad neustálými možnostmi volby a složitostí si mezi nimi vybírat. Vedle sebe tak oba příběhy fungují dynamicky a při společném čtení rozhodně nesplývají.

Bonusový příspěvek v podobě příběhu o vzniku a motivaci zlého Molocha má už svou osobitější povahu, Straczynski se tolik nenapojuje na originál, není sice zrovna dvakrát originální co do pojmenování zárodku zla (stejně jako nelze hovořit o tvůrčí invenci v případě motivů u Sůvy, kde podstatnou roli sehrává domácí násilí), ale po poměrně složitých příbězích o Sůvě a Manhattanovi je Moloch v něčem (možná paradoxně) lehčí a osvěžující.

Vizuální podobu třetího svazku obstarali zkušení kreslíři (Kubert, Hughes, Risso), snad až na sexuální scény hraničící s kýčem má výtvarná podoba knihy kompaktní a živou kresbu. U Manhattana vyčištěnou, pevnější (i co do barevné výplně) a v působení chladnější, což logicky souvisí s Manhattanem jako takovým. Na straně druhé, ve stejné části, v případě některých flashbacků, najdeme naopak příjemně koncipovanou do retro grafiky.