On byl malířem století, ona láskou jeho života

Eva Gouelová je typickou romantickou hrdinkou předválečné Paříže, kam utekla, aby se stala součástí místního bohémského života. Brzy si najde práci švadleny v kabaretu Moulin Rouge, kde si začíná plnit svůj sen. Náhoda tomu chce, že se setkává s Picassem, který ji ve všech směrech učaruje. Není jednoduché milovat umělce. Stejně tak, jako není jednoduché být umělcem milována. Přes veškeré nástrahy se jejich osudy nakonec spojí a oba věří, že společně zvládnou vše. Naneštěstí se brzy ukáže, že i osudová láska může být bezbranná.

„Copak to nevidíš? Chtíč není totéž co hluboká láska, Evo. To až díky tobě nyní dokážu poznat ten rozdíl. Plamen chtíče nemůže vydržet déle než sám oheň: Nakonec vždycky dohoří.“

Co se mě týče, knihu mohu jedině doporučit. Proč? Okamžitě mě pochopí ti, kteří už se někdy procházeli pařížskými uličkami, poznali atmosféru města a zamilovali si ji. Celý příběh se toulá tajemnými zákoutími Paříže, mnohá z nich jste sami navštívili, takže je pro vás velice jednoduché si tato místa živě představit. A právě to činí příběh natolik skutečným, že máte pocit, jako byste je všechny znali, jako byste se jich mohli dotknout: Picassa, Apolinaira a dalších rebelů tehdejší doby.

„Ale ty, ty jsi jako vlna, jejíž hloubka a síla jsou nekonečné…“

Autorka navíc také bezpochyby ví, jak vzbudit city a empatii ve svém čtenáři. Madame Picasso je velice lidsky napsaná kniha – přímočará a odhodlaná dostat čtenáře přesně tam, kam potřebuje, tedy k otočení další a další stránky.

Nenechte se ale mýlit, příběh je fikce a ne všechny postavy a události souhlasí s realitou. Autorka sama přiznává, že velkou roli sehrála její fantazie, přestože vzniku knihy předcházel sběr historických materiálů a faktů. Doporučuji se tedy držet na pozoru, ověřovat a zvažovat. Ale jen trochu. Ať si nezkazíte dojem z příběhu, který plyne tak hladce jako všudypřítomné Verlainovy verše:

Mám často zvláštní sen o ženě tajemné,
o ženě neznámé, s níž vroucí cit mě spíná,
jež nikdy není táž a nikdy není jiná,