Olomouckým detektivům propůjčili hlas Postlerová s Kubesem

Sýkorova detektivka je zasazena do důvěrně známého prostředí olomoucké univerzity. Na její půdě je zavražděn Ondřej Chalupa, docent komparatistiky, který se snažil usvědčit kvestora Jonáše ze zpronevěry při rekonstrukci historické budovy konviktu. Právě v prostorách bývalého jezuitského konviktu nyní sídlí Katedra divadelních a filmových studií, kde autor od roku 1998 vyučuje komparatistiku. Chalupova domovská Katedra komparatistiky je smyšlená, stejně jako (většina) zápletky. Vyšetřováním vraždy docenta Chalupy je pověřena komisařka Výrová, přezdívaná Velká sova, a její mladší kolegové Pavel Edelweiss a Kristýna Horová.

Ačkoliv audioknihy bývají obvykle načteny jediným hercem, tentokrát se tvůrci rozhodli pro dva hlasy – ženský hlas patří Simoně Postlerové, mužský pak Petru Kubesovi, kterého vydavatelství OneHotBook zvolilo i pro zvukovou verzi knihy Syn od norské hvězdy detektivního žánru Joa Nesbøho. Herec moravského divadla Olomouc okořenil Sýkorův text dynamickým projevem a místy i regionálním dialektem, například když pronesl: „Akademici ničemu nerozumijou, ale do všeho kecajou.“ Postlerová střídá Kubese v částech věnovaných Marii Výrové, její pomalejší a hloubavější přednes lépe rezonuje s vnitřním světem hrdinky. Postlerová zvukovému ztvárnění dodala nezbytný ženský element.

Audiokniha se nedrží přesně původního členění románu. Rozdělení na pět částí a epilog, které popisují jasně vymezené časové úseky, zůstalo zachováno a dále byl text rozčleněn do kratších úseků zakončených hudebními předěly (nahrávku tvoří celkem 40 stop). Tyto úseky však neodpovídají kapitolám, které jsou v knize označeny římskými číslicemi, a proto jsou přechody mezi některými z nich příliš náhlé, bez výraznějších předělů. Po hudební stránce má audiokniha určité rezervy, nicméně v závěru autoři alespoň trochu popustili uzdu kreativitě. Dlouhý jingle, který následuje za poslední kapitolou, končí výstřelem a do znělky v epilogu jsou stylově zakomponovány zvuky olomouckého orloje.

Modré stíny prošly pro potřeby audioknihy drobnými úpravami a krácením – nikoliv tak rozsáhlým jako v případě četby na pokračování, která je dostupná v Radiotéce Českého rozhlasu. Četné odbočky od hlavní dějové linie a nahlédnutí do soukromého života postav z detektivky nezmizely. Pokud jste si Velkou sovu či některého z dalších vyšetřovatelů (nebo třeba prostředí Olomouce) oblíbili, můžete se s nimi setkat i ve zmiňovaném románu Případ pro exorcistu či ve třetím pokračování volného románového cyklu Ještě není konec. Česká televize naposledy uvedla minisérii Pět mrtvých psů, na jejímž scénáři se Sýkora podílel.

Autorka: Michaela Doubravová