Obyčejně neobyčejné vyprávění o životech tří žen

Nejnovější román sloupkařky a učitelky tvůrčího psaní je povedená mapa tří ženských životů, které umně proplétá do velkého, vzájemně propojeného obrazu. Ač se nejedná o tlustou bichli, na jejích stránkách se nachází tolik příběhů a myšlenek, které budete mít tendenci podtrhávat, že s knihou nějaký ten den strávíte – jen z toho důvodu, že si budete chtít její propracovaný jazyk a filozofické rozjímání vychutnávat o trochu déle.

S Hedwig se seznámíte v roce 1945 ve válkou zničeném Berlíně, kde se snaží psát – a hlavně zapomenout na všechny hrůzy, které za války prožila. Spisovatelka, jíž bylo psaní zapovězeno, se musela rozžehnat s vlastní dcerou, jejíž stín je jí stále v patách. A snad trochu sobecky se před zoufalým žitím snaží utéci do kláštera.

Isa zase žije v autorčině rodné Uppsale a v roce 1983 navštěvuje Psychošku, jak své lékařce říká. Ta jí má pomoci vyřešit, proč tak zuřivě rozstříhala svou panenku. A jak s Psychoščinou pomocí Isa o sobě samé i světě kolem sebe odhaluje víc a víc, sestaví dokonce Velkou terapeutickou hru, která každého dovede k „normálnímu“ životu, pryč od děsivého Chaosu.

A je tu taky Ingrid, která v roce 2004 žije s nemocným manželem. Všeho se vzdá a odstěhuje se s ním na malý ostrůvek pryč od lidí, aby mu dala šanci na život. A místo vděku jí do cesty přijde spisovatelka Hanna, která manželovi poskytuje útěchu, kterou Ingrid poskytnout nemůže.

Každý z trojice příběhů je jiný, jinak podaný, vystavěný. Každá z trojice žen zápolí se svým životem nejlépe, jak jen může, ale všechny dělají chyby. A žádný z popisovaných osudů není jednoduchý. Autorku k příběhu inspiroval život švédské novinářky Cordelie Edvardsonové, nejedná se však v žádném případě o životopis – ani o obyčejné lineární vyprávění. Zdá se, že spolu příběhy nijak nesouvisí – až do okamžiku, než do sebe přesně zapadnou a odkryjí své pevné propojení.

Nultá hodina je výjimečnou knihou a jazyk, kterým je psána, si vás okamžitě získá. A ačkoli se jedná možná o trochu těžší čtení, čas knize věnovaný se bohatě vyplatí.

Autorka: Kateřina Stupková