c1d94e77

O přátelství, které roky neřeší

Ona Vilkusová se narodila v Litvě, ale už sto let žije v Americe. Zatímco její blízcí ji postupně opouštějí, tahle čiperná stařenka se do hrobu ještě rozhodně nechystá. S údržbou domu jí pomáhali malí skautští dobrovolníci, ale Ona si s nimi nikdy příliš nerozuměla. Až na kluka. S ním našla společnou řeč – ona ho učila poznávat zpěv ptáků, on ji učil řídit. Měli totiž plán – dostat Onu do Guinessovy knihy rekordů! A potom kluk umřel… A místo něj jednu sobotu k Oně přišel Quinn, jeho táta, který nikdy moc dobrý táta nebyl, vášnivý kytarista, který teprve teď hledá cestu k pochopení svého syna prostřednictvím toho, že dokončí, co kluk začal.

Jeden kluk z milionu začíná tam, kde jiné knihy končí – po smrti. Ztráta kluka byla nečekaná a pořád je poměrně čerstvá, vždyť mu bylo teprve jedenáct! Jeho blízcí se s tím ještě stále nesrovnali. Ale díky tomu, že to byl opravdu milionový kluk, se dohromady svedou cesty osob, které by se normálně do řeči asi nedaly, natož aby se spřátelily a navzájem si pomohly ten smutek překonat.

Navzdory tomu, že smrt hraje v knize podstatnou roli (kromě kluka je tu taky Ona a přeci jen, když je vám 104, nad smrtí nevyhnutelně uvažujete), není Jeden kluk z milionu vůbec depresivní. Je to román o přátelství, o životním optimismu, o hledání správné cesty. Quinn, klukův táta, je správně bezprizorní třicátník, stále má rád svou dvojnásobnou exmanželku Belle, ale stejně tak miluje i svou práci rockového kytaristy a rodinný život s tím potulným muzikantským se dohromady moc nesnese.

Ona Vilkusová je naproti tomu ztělesněním nezdolné životní síly. Kluk jako by ji probral z dlouhého zimního spánku, najednou je toho tolik, co by měla zvládnout! Tak předně – stát se nejstarším žijícím člověkem. Potom taky nejstarší řidičkou a nejstarší ženou. Spousta let, spousta snahy. A je třeba, aby se klukovi tohle přání splnilo i takto pozdě.

Milé vyprávění doplňují záznamy nahrávek střípků Onina života a také seznamy z Guinessovy knihy rekordů, ve kterých se kluk vyžíval. To příjemně narušuje vyprávěcí stereotyp a zároveň vnáší do příběhu více klukova elementu. Jinak se v kapitolách střídá perspektiva Quinna a Ony a vyprávění postupuje v tradičním, chronologickém duchu.

Jeden kluk z milionu je prostě tak akorát dojemný a zároveň zábavný a navíc vypráví o přátelství, které se neptá na roky!

Autorka: Alžběta Široká