O přátelství a hledání chuti do života

21. 8. 2019 v 10.44

Poetický příběh o výrobci rakví, malém chlapci a neobyčejném ptáčku, které ukazuje sílu přátelství silnějšího než nejsilnější smutek.

V neobyčejném městě Allora létají ryby a dějí se zázraky, tedy alespoň tam bylo opravdu kouzelně do doby, než vypukla smrtící epidemie. Nemoc, která začíná nevinně, malým purpurovým flíčkem za uchem, vytvořila z Allory pochmurné místo existující ve stínu svého dřívějšího lesku.

Taky truhlář Alberto býval plný radosti, než mu nemoc vzala manželku i všechny tři děti. Od té doby Alberto vyrábí rakve a připravuje obyvatelům Allory důstojný odchod ze světa. Ukrajuje den za dnem a čeká, kdy bude moct za svými nejbližšími. To se ale změní krátce poté, co pohřbí jednu obyvatelku městečka, která žila zdánlivě sama. Jeho samotu totiž naruší malý zlodějíček, který se k Albertovi zjevně chodí jen najíst. A tak se pomalu a postupně zrodí přátelství mezi starým mužem a malým opuštěným klukem, který nemá nic než neobyčejnou ptačí kamarádku a velký hlad.

Debutová kniha Chlapec, pták a truhlář, mladé australské spisovatelky Matildy Woods, potěší všechny milovníky netradičních příběhů a špetky magického realismu – co jiného taky čekat od příběhu, který se odehrává ve městě, v němž jsou domy se střechami tak barevnými, že na ně malíři musejí vymýšlet nové a nové odstíny. Kniha je sice primárně určena dětem, na své si ale přijdou i dospělí – příběh je totiž poetický, něžný, ne však infantilní. A také je, pravda, trochu morbidní – začíná smrtí a pokračuje v dílně truhláře, který vyrábí rakve.

Rodičům bych nicméně doporučila, aby se tím nedali odradit. Klíčové je tu především přátelství a také hledání nové chuti do života. Alberto je totiž trochu zahořklý a v životě stagnuje, chlapec Tito si naproti tomu připadá osamělý a zrazený. V závěru knihy navíc přichází i trochu napínavá a dobrodružná část, která trochu narušuje poklidné plynutí příběhu, což rozhodně není na škodu.

Kniha je doplněná nádhernými ilustracemi Anusky Allepuz, které dokreslují vyprávění a podporují poetickou atmosféru. Pokud máte rádi netradiční knihy a nevadí vám, že je tahle spíš pro mladší čtenáře, neváhejte.

Alžběta Široká