O Churchillovi s britským vtipem a novinářskou pečlivostí

O životě i politické kariéře tohoto legendárního státníka vyšly desítky publikací a často jde o díla rozsáhlejší a detailnější, než je kniha novináře, politika a bývalého starosty Londýna Borise Johnsona. Komplexnost ale není autorovým cílem, záměrem bylo vybrat okamžiky dějin, které Churchill svou osobností rozhodujícím způsobem ovlivnil – ať už pozitivně, či negativně.

Velká část knihy je věnována roku 1940, ale spoustu se toho dozvíte i o dalších událostech 20. století i samotné osobnosti Winstona Churchilla. Základní životopisné údaje, které znají téměř všichni, autor doplňuje o méně známé detaily. Ve zkratce představí, jaké bylo Churchillovo dětství a mládí, které zážitky a konkrétní osobnosti ho formovaly, vyjasní vztah k ženám, Francii i politickým konkurentům. Dozvíte se, kde se vzaly jeho výborné rétorické schopnosti, až bláznivá odvaha nebo co bylo klíčové pro jeho vzestup na vrchol. Jádrem knihy je pak popis a podrobná analýza zásadních politických rozhodnutí, selhání i klíčových úspěchů. Kniha ale nekončí v roce 1945. Víte třeba, co dělal Churchill po druhé světové válce? Jak ovlivnil formování Blízkého východu nebo co si myslel o počínající evropské integraci?

Po formální stránce pro mě byl Faktor Churchill opravdu překvapením. Nečekejte nudné pojednání, ale moderní břitké texty plné originálních obratů, vtipu a politické nekorektnosti. Johnson píše bez servítků a nemá problém označit některé osobnosti nebo okamžiky slangovými výrazy, které byste čekali spíše na osobním blogu. Výborně také dokáže popsat atmosféru doby a jednotlivých jednání, až téměř máte pocit, že cítíte kouř z Churchillova doutníku.

Při analýzách Churchillových selhání je zároveň žalobcem i obhájcem a vrší argumenty kulometným tempem. Nebojí se říct naplno svůj názor a stát si za ním. Jedním z nejzávažnějších je ten, že pokud by Británie v roce 1940 přistoupila na dohodu s Německem, nikdy by nedošlo k osvobození zbytku Evropy. Těžko si dnes představit politika, který by měl dostatek rozhodnosti a kuráže na to, aby zvolil Churchillův přístup při zvažování alternativ – masakr nevinných nebo ponižující mír. Většina politiků zůstává ve vleku událostí, Churchill se ale nespokojil s hloubáním nad stavem věcí. Je postavou, která nám poskytuje nejen věčnou, ale možná i stále rostoucí inspiraci.

Autorka: Monika Havlasová

Kniha vychází 9. června, nastavte si upozornění na naskladnění.

Soutěž (ukončena)