Nesuďte knihu podle filmu

Na první pohled se může zdát, že jde o další příběh o dospívání, starostech a radostech chlapce měnícího se v muže. Jenže  v tomhle románu hraje prim někdo, koho byste v takovém příběhu nečekali – rodiče.

Oliver Tate je podivínský puberťák posedlý slovy, vlastním panictvím a záchranou krachujícího manželství svých milovaných rodičů. Aby těch problémů neměl málo, přichází na scénu jeho spolužačka, zvrácená pyromanka Jordana, která Olivera využije jako pomstu proti bývalému příteli. Donutí ho psát si deník o jeho náruživé lásce k ní, aby ho mohla šířit mezi spolužáky ve škole.

Dříve než v polovině knihy se však z mladistvé lásky a prvních milostných zážitků Olivera a Jordany dostáváme k vyhaslému manželství bez touhy a vášně. A tak se Oliver snaží nevybíravými způsoby oživit manželství svých rodičů. I když si celou dobu říkáte, jaký je ten kluk magor, a budou vás rozčilovat přemoudřelé komentáře, jeho starost o pravidelný sex rodičů je až zvráceně dojemná.

Příběh o Oliverovi je jedním z mála, u kterého mám raději jeho filmovou podobu než tu knižní. Dýchá z ní úplně jiná atmosféra, děj je více stravitelnější a Oliver tak nějak opravdovější. Kniha je k její smůle navíc plná nudných pasáží, které když přeskočíte, o nic nepřijdete.

I filmového Olivera jsem si oblíbila mnohem více. Toho knižního bych kapitolu co kapitolu profackovala. Přestože chvílemi působí jako prudce inteligentní mladík, je v některých ohledech dětsky naivní, sebestředný a neskutečně zabedněný. Je až s podivem, že tak zvláštní chlapec snadno zapadl do kolektivu a nestal se terčem posměchu a šikany. Oliverovi prostě víc sedí filmové plátno než papír. A nejen jemu, ale i celému příběhu. V obou případech se však občas pousmějete, zavzpomínáte na první lásku a připomenete si, že život často plyne úplně jinam, než si sami představujeme.

Hodnocení: 60%

Autorka: Barbora Votavová