Neotřelý thriller, který končí (až) na začátku

Nový samostatný román Jefferyho Deavera je skutečnou výzvou. Čtenář nesmí ani na chvilku polevit v pozornosti, protože jinak se mu zápletka rozuteče mezi řádky. Kniha je totiž napsaná naruby. V třiceti šesti kapitolách se odehrává příběh, který s každou následující (respektive předešlou) obrací všechno to, o čem se čtenář dosud dočetl. Na mnohé situace se dá postupně dívat hned z několika pohledů a pravda pomalu vyplouvá na povrch. I tak se ale skrývá hluboko – na úplném začátku. Nebo na konci. Jak se k Říjnovému seznamu postavíte, to už je jen na vás.

Hlavní postava – Gabriela McKenzieová – je žena, která je pro záchranu své malé dcery schopna udělat cokoliv. Dokonce najít i záhadný Říjnový seznam. Přestože to znamená postavit se policii, a tím čelit obvinění z maření federálního vyšetřování týkajícího se praní špinavých peněz. Oporu nachází v muži, kterého zná jen několik málo hodin, ale kterému ona sama zachránila život. Tedy, tak jak to říká on. Daniel Reardon je ve všech ohledech gentleman, ochotný pro ženu, jakou je Gabriela, udělat, co jí na očích vidí.

Na první pohled to všechno vypadá jako obyčejný thriller. Kouzlo tkví právě ve stylu, jímž je vyprávěn. Od samého konce příběhu se budete propracovávat k začátku a postupně spojovat jednotlivé dílky skládačky. Říjnový seznam je takové velké puzzle, které kompletujete od okrajů a až s posledním dílkem vidíte celkový obraz. A ten v tomto případě vypadá úplně jinak, než si budete myslet na prvních stránkách knihy. Nic, skutečně nic není takové, jak to vypadalo v kapitole 36.

Jeffery Deaver má na svém kontě mnoho knih. V českém překladu je Říjnový seznam třicátým sedmým titulem, a pokud si myslíte, že vás už tento autor nemůže překvapit, mýlíte se. Přestože si zachovává svůj typický literární styl, celkové pojetí je novinkou i pro autora. Někde za polovinou jsem částečně dokázala rozklíčovat, kdo stojí na jaké straně, ale kapitola 1 mě utvrdila v tom, že i tentokrát se autorovi podařilo mě zmást. Možná si všimnete, že někde něco úplně nesedí, ale nakonec to zapadne na správné místo.

Autorka: Kristýna Pekárková

Soutěž (ukončena)

Vyhrajte thriller Říjnový seznam. Vítězi se stanou ti, kteří bez chyby projdou kvízem a na poslední otázku vymyslí co nejkreativnější odpověď, podle které budeme nakonec vybírat. Soutěž končí 28. června 2015, další den kontaktujeme výherce.

Úplná pravidla soutěže | Nápověda

Výherci:

• Petra Patolánová