Neobyčejný humor obyčejného života

Americká spisovatelka a královna humoristického románu Betty MacDonaldová původně vůbec nevěřila, že pouhé vyprávění o životě uchvátí čtenáře celého světa. A přece se její první román Vejce a já stále drží v popředí čtenářského zájmu, v naší republice je dokonce dle různých průzkumů knihou oblíbenější než Švejk.

Její otec byl důlní inženýr, její matka hrdou hospodyní a opatrovatelkou pěti dětí. Betty vyrostla ve šťastné a spokojené rodině, kde však neměl nikdo nic zadarmo a o svůj životní úspěch se musel trochu porvat. Její sestra Mary Bardová, rovněž známá spisovatelka, byla od mládí velmi podnikavou dívkou, která věřila, že kdokoliv může dělat cokoliv. A věřila i ve svou sestru. Vždyť právě Mary čtenáři celého světa vděčí za to, že sestru dotlačila k napsání románu o životních trampotách městské ženy v prvním manželství na slepičí farmě.

Další tři romány, sloučené do knihy Co život dal a vzal, volně navazují na první. V knize Kdokoliv může dělat cokoliv autorka s humorem a nadsázkou vypráví o množství nestálých zaměstnání, která vystřídala během hospodářské krize. Právě tato nespokojenost a neschopnost udržet si práci (spolu se stále popichující Mary) vyústily k nastartování spisovatelské dráhy MacDonaldové. Druhá část, Morová rána, je vlastně deníkem vzniklým během autorčina léčení v tuberkulózním sanatoriu. Ani v nejtěžších chvílích neztrácela naději a pozitivní pohled na svět, i když Morová rána občas dožene slabší povahy až k slzám. Třetí román, Dusím se ve vlastní šťávě, naštěstí vykouzlí jen slzy smíchu. MacDonaldová se zde svěřuje se zážitky z druhého manželství, soužití s dcerami Ankou a Jankou i každodenními starostmi ze života na ostrově Vashon blízko Seattlu.

Audiopodoba, kterou připravil a vydal Český rozhlas, dělá ze tří spisovatelčiných románů pravý klenot. Každý z příběhů dostal svůj vlastní hlas a osudy Betty i celé její rodiny tak ožívají osobitě a neotřele přednesem tří velkých hereček. Martina Hudečková (Kdokoliv může dělat cokoliv) se stala něžnou a krapet odevzdanou Betty, střídající místa sekretářek a pomocnic, aby se nakonec vzdorovitě vrhla do psaní. Taťjana Medvecká (Morová rána) dala nemocné Betty klid a střídmost, díky nimž čtenář/posluchač věří každému slovu a přímo cítí bolest i drobné radosti, které v sanatoriu zažila. Třetím hlasem se stala Vilma Cibulková (Dusím se ve vlastní šťávě) a vyprávění vtiskla charakteristickou rozhodnost. S grácií sobě vlastní provádí hrdiny i posluchače šťastným údobím na ostrově Vashon.

Audiokniha Co život dal a vzal je velmi vkusně a vtipně proložena přiléhavou hudbou, jež dokonale dokresluje dobu i místo, v němž se posluchač spolu s hrdiny „ocitá“.

Betty MacDonaldová zemřela v pouhých padesáti letech, ale její odkaz stále žije dál. Další generace se baví nad vzlety a pády jednoho obyčejného života a díky rozhlasové verzi se do příběhů mohou ponořit i ti, kteří holdují spíše modernějšímu pojetí, než je prachobyčejná papírová kniha.

(kdybych mohla, dala bych klidně 300 % – 100 za každou část)

Autorka: Helena Herynková