Není krimi jako krimi

Napsat recenzi na sbírku povídek není nejjednodušší. Ještě těžší je to při pohledu na zvučná jména, která stojí za mnohými z nich. Na druhou stranu, Světové krimipovídky tvoří z velké části i autoři, kteří v našich končinách tolik známí nejsou a přitom je jejich styl jedinečný a zapamatovatelný. Asi těžko bych hodnotila každou povídku zvlášť. Už jen proto, že každá je jiná. Každá je postavená na jiném pilíři, některé z nich ani nemají rozuzlení, nebo tam není ani vražda. Ale právě o to v této objemné knize jde. Ukázat, že ne každý krimi příběh musí nutně být o vraždě nevinného.

Vedle sebe se zde postavili takoví autoři, jako jsou Jo Nesbø, Ian Rankin nebo Jeffery Deaver. Z mého pohledu je ale mnohem zajímavější tvorba těch autorů, jejichž jména jsou pro mnohé české čtenáře neznámá. Na prstech jedné ruky by se pravděpodobně dal spočítat počet japonských nebo kubánských autorů, kteří u nás publikují. A přitom zrovna jejich příběhy patří k těm nejzajímavějším v tomto díle. Patrná je především kulturní odlišnost i způsob vyprávění.

Dalším pozitivem je zastoupení spisovatelek. Je jich sice jen šest, ale i tyto dámy ukazují, díky čemu se jim povedlo prosadit. Jejich příběhy jsou oproti ostatním syrovější, troufám si říct, že v mnoha ohledech odvážnější a krutější. Za všechny lze jmenovat nizozemskou autorku Carlu Vermaat a její povídku Jako blesk z čistého nebe.

Překvapivě zajímavé a hlavně povedené jsou příběhy evropských autorů. Ruský spisovatel Boris Akunin svůj krimi příběh zasadil do roku 1882 a spřádá v něm velice zapeklitou záhadu zmizení a vraždy, Ital Giorgio Faletti zpracoval klasické téma pomsty „oko za oko“. Švédka Camilla Läckbergová propojila dva životní osudy v příběh, který na deseti stranách ukazuje sílu lidskosti během obyčejného mizerného dne.

Světové krimipovídky dokáží čtenáři nabídnout opravdu hodně a nenechají ho v klidu usnout. Je to ten typ knihy, u které si říkáte, že si přečtete jednu nebo dvě povídky, a pak půjdete spát. A nakonec se přistihnete u toho, že nutně musíte přečíst ještě tu další… Tak to bylo alespoň v mém případě. Zhodnotit každý příběh samostatně by zabralo několik stran, jako celek to není jednodušší, jen kratší. Na každého čtenáře tam čeká příběh, který ho nadchne, příběh, který by měl mít pokračování i takový, který ho nezaujme. Ale tak už to je. Ne každý autor nám svým stylem sedne. Nicméně je velká šance, že objevíte spisovatele, o kterém jste neměli tušení a jehož tvorba se vám opravdu bude zamlouvat.

Já můžu jen vřele doporučit všem, kteří se nebojí experimentovat a chtějí objevit nové autory i záhady.

Autorka: Kristýna Pekárková

Zdroj obrázku: CC stuhillphotography