Nemožně zábavné čtení

Jeane Smithová možná na střední škole nepatří mezi nejoblíbenější studenty, vlastně patří spíše mezi ty neoblíbené a otravné, ale to jí nezabraní v tom, aby dělala to, co má ráda. A to je téměř cokoliv, co je neobvyklé. Obléká se do věcí ze secondhandu, protože věří, že některé zajímavé kousky prostě budou vždycky trendy. Bloguje o módě, projektech i celosvětových problémech. Na svém Twitteru se s lidmi baví o všem možném od jídla až po psy na surfech (ano, psi na surfu!).

Kamarádí se s lidmi z celého světa, natáčí potřeštěná videa a vždycky řekne, co si myslí. A to je také její velký problém. Vztahy jí moc nejdou. Ani s rodiči, ani s kluky. Její matka se jí odcizila, otec se za ní nejspíš i stydí a sestra se vydala za svým vlastním štěstím. Jeane tak zůstává v bytě sama, pouze ve společnosti svých online přátel. To jí ale nevadí, má svůj svět ráda a hlavu plnou nápadů. Je @adork_able.

Michael Lee nemá Jeane zrovna vlásce. Ani ona mu nijak extra nefandí. A když se jejich partneři dají dohromady, zůstanou sami a tak nějak si to navzájem dávají za vinu. Ale jak už to tak bývá, protiklady se přitahují. Počáteční antipatie se mění v podivnou náklonnost… a také něco víc.

Sarra Manning je královnou všeho neobvyklého. Více jak patnáct let pracuje jako redaktorka i editorka módních a lifestylových magazínů. Začala u hudebního Melody Marker, dostala se do Just Seventeen a nakonec zakotvila u Elle. V současné době píše články i sloupky pro časopisy jako Grazia, Red, Stylist, Fabulous, Stella, You Magazine a InStyle. Mimo jiné pracovala také v BBC, nebo psala pro The Guardian.

Její román pro dospělé, Unsticky, byl jedním z nejžádanějších titulů roku 2009. K dalším oblíbeným knihám pro dospělé patří například You Don’t Have to Say You Love Me nebo Nine Uses For an Ex-Boyfriend. Kromě toho píše knihy i pro dospívající, kam patří Guitar Girl, Pretty Things, Let’s Get Lost, Nobody’s Girl a v roce 2012 publikovaná Nemožná holka, která se letos v českém překladu dostala také k nám.

Autorka si ráda vybírá docela obyčejné zápletky, jež převede do něčeho zajímavého a netradičního. Stejně tak to funguje i u příběhu živelné Jeanne, která ráda něčím vyčnívá, ačkoliv ze svých zářivě oranžových vlasů není zrovna dvakrát odvázaná. Manning ve své knize využívá značných znalostí módního průmyslu a skrze svou hrdinku tak dospívajícím vtloukává do hlavy, že lišit se nemusí být vůbec na škodu, když víte, jak na to a máte odvahu.

Jeanne je sice svá, ale stejně jako každý jiný má své chyby. Některých si je vědoma, jiné jí unikají a až teprve život ji naučí, že jsou i důležitější věci, než jen nekonečný shon a dobrodružství. Autorce se tak daří se čtenáři prostřednictvím Jeanne i Michaela skvěle komunikovat. Není nouze o vypjaté i náramně vtipné situace, klasické klady i zápory dospívání, občas vyhnané až do extrémů. Celkově kniha vypráví příběh o hledání sebe sama a svého místa v životě.

Jediným mínusem může být lehce neuvěřitelná celosvětová popularita a obrovský vliv hlavní hrdinky, přes který se ale dokážete přenést. Navíc se v knize střídají pohledy obou hlavních aktérů, takže se nudit nebudete. Nemožná holka je milý, správně frustrující a dojemný příběh docela nesnesitelné postavy, jakou si chtě nechtě oblíbíte a budete jí držet palce.

Hodnocení: 90%

Autorka: Petra Sýkorová (Syki)

Zdroj obrázků: Sarramanning.co.uk