Někdy může být láska nebezpečná

Nick Andreas je šestnáctiletý kluk se spoustou peněz, studuje s vyznamenáním a mezi svými spolužáky se těší značné oblíbenosti. Tedy až do chvíle, kdy udělá osudovou chybu a uhodí svou dívku. Najednou se stane vyvrhelem. Nikdo o něj nestojí, všichni si šuškají za jeho zády a pokřikují na něj nadávky. Nemají pro něj jediného slůvka pochopení a vidí v něm jen monstrum.

Na doporučení soudu se musí Nick účastnit společného sezení, kde s podobně odsouzenými kluky probírá to, že násilí není nikdy řešení. Jen díky Nickovým zápiskům se ovšem dozvíme, jak se celý jeho příběh odvíjel a proč vše skončilo tak nešťastně. Nicka totiž potkala láska, a to natolik silná, že přestal uvažovat rozumně.

Jedině jeho Caitlin věděla, jak se to u něj doma má ve skutečnosti. Že jeho otec není tím nejlepším pod sluncem a že si ze svého syna rád a častokrát bezdůvodně dělá boxovací pytel. Jenže jak se ukáže, jablko nepadá daleko od stromu a Nick už nikdy nevrátí, co se stalo, ačkoliv by to udělal rád. Caitlin byla součástí jeho života a teď se k ní nesmí přiblížit…

Alex Flinn je známá svými retellingy oblíbených pohádek jako je například Kráska a zvíře, Šípková Růženka či Locika. Tentokrát se čtenářům ovšem do rukou dostává zcela jiná kniha. Kniha o domácím i vztahovém násilí, které dokáže ovlivnit i svobodnou vůli člověka. Více než jako obyčejný příběh však vyprávění působí jako jakýsi způsob poučování a učení dospívajících, jak by to rozhodně vypadat nemělo.

Prostřednictvím Nickových zápisků do deníku se dozvídáme, jak vůbec celý jeho vztah začal, jak probíhal a jak nakonec skončil. Ačkoliv je jasnou zápornou postavou příběhu, brzy se ukáže, že není vše, jak na první pohled vypadá. A i když jeho čin nebyl nijak hezký, podepsalo se na něm jeho vlastní dětství.

Autorka tak přinesla pravdivý, ucelený a poučný příběh, který by si rozhodně měla přečíst každá dospívající dívka. Na jednu stranu tak můžeme říct, že Flinn napsala něco, co v člověku zanechá jistou stopu, na stranu druhou jde však o knihu, co se nečte zrovna dvakrát lehce, jelikož nejde ani tak o romantickou linku jako o tu násilnickou a zmučenou. Čtenář tak může brzy ztratit pozornost.

Dýchání pod vodou je kniha, jakou si člověk ke čtení nevybírá každý den. Obsahově je poměrně náročná a žánrově dosti vyhraněná. Líbit by se mohla všem, co mají rádi podobně hloubavé příběhy.

Hodnocení: 70 %

Autorka: Petra Sýkorová (Syki)