3750b375

Nejpevnější pouto na světě

Kate Madisonové nebylo ještě třicet let, když ovdověla. Jako matka čtyř malých dětí se měla co ohánět, aby rodinu uživila. Pořídila si butik s kvalitním oblečením z druhé ruky a díky houževnatosti a píli se stala úspěšnou podnikatelkou. Ani kariéra jí nezabránila být skvělou matkou svým dětem. Díky ní všichni čtyři prožili krásné dětství, vystudovali a s příchodem dospělosti se vydali na svou vlastní životní cestu. Kate by si přála, aby její potomci byli šťastní a spokojení, zároveň se o ně bojí, i když už vůbec nejsou malé děti.

Izabella, úspěšná právnička se zamiluje do muže, který se k ní absolutně nehodí. Justin touží po dítěti, proto se se svým partnerem rozhodne pořídit si dítě díky náhradní matce. Juliin snoubenec je až podezřele dokonalý, nemá jedinou chybičku, ale přesto na něm něco nesedí. A benjamínek Willie? Bezstarostný mladík má na každém prstu několik přítelkyň a s věrností si vrásky nedělá. Ale i jeho dostihne láska, když se zamiluje do mnohem starší ženy, než je on sám. Kate by všem nejraději řekla, co si myslí, jak to vidí a zabránila jim dělat chyby. Oni si však do svých životů mluvit nedají.

Stěžejním tématem knihy Přes nepřízeň osudu je rodina a vztahy mezi jejími členy. Kate a její potomci mají láskyplný vztah, jehož pevné základy položila předčasná smrt manžela a otce, která je přinutila semknout se a držet při sobě. Pro Kate jsou děti vším, přesto není matkou, která by ratolesti dusila. Jen by si přála, aby jí naslouchaly a braly si k srdci její rady a doporučení. Ale upřímně, které dítě to udělá? Každé chce žít podle sebe i za cenu, že si natluče nos, a pak zjistí, že maminka měla přece jen pravdu. Ale, jak dobře víme, prožít vlastní zkušenost je k nezaplacení.

Autorka otevírá i pomyslnou tajnou komnatu žen na prahu padesátky, což je láska a partnerské vztahy. Kate nic nebrání v tom, aby si milostné vztahy patřičně vychutnávala. Ale to by nebyla správná romantika bez pořádného zádrhelu dláždícího cestu k vytoužené lásce, takže Kate si to taky pěkně užije.

Danielle Steelová napsala román plný emocí. Klade v něm důraz na fakt, že rodinné pouto je silné a nerozbijí ho ani velké problémy či názorová rozdílnost. Její knihy občas vyznívají trochu naivně a hlavně šablonovitě, pořád ale zůstávají stálicemi na knižním trhu. Jsou sázkou na jistotu, když potřebujete vybrat něco romantického, zároveň tradičního, kde sex nehraje hlavní roli, jako tomu bývá u současných populárních románů.

Dnešní mladí čtenáři autorčinu tvorbu asi neocení, podrobný popisný styl jim zřejmě mnoho neřekne. Ale pro spoustu žen, ať už vrstevnic spisovatelky, či čtenářek o generaci mladší, které s jejími romány prošly velký kus svých životů, zůstává Danielle Steelová věrnou knižní společnicí.

Barbora Javorková