Nebezpečná metoda

Nebezpečná metoda je příběhem ruské psychoanalytičky Sabiny Spielreinové (tu zde hraje Keira Knightleyová). Jedná se o jednu ze zakladatelek dětské psychoanalýzy a její jméno je dnes neprávem zapomínáno. Film začíná v okamžiku, kdy je coby pacientka dopravena do nemocnice v Burgholzi, kde v té době působí mladý lékař Carl Gustav Jung (Michael Fassbender). Ten je velkým příznivcem práce doktora Sigmunda Freuda (Viggo Mortensen) a rozhodne se na pacientce aplikovat experimentální léčbu, známou coby „psychoanalýza“. Přes počáteční obtíže se Jungovi podaří se Sabinou navázat kontakt a zdá se, že léčbě nic nestojí v cestě.

Na základě dopisů mezi Jungem a Freudem, kdy mladý doktor informuje slavnějšího kolegu o výsledcích léčby, vznikne mezi oběma přátelské pouto. Sigmund Freud Junga požádá, zda by se nepokusil vyléčit svého přítele – Ottu Grosse. (toho si zahrál Vincent Cassel). Otto Gross, nemorální a drogově závislý člověk, má na doktora Junga silný vliv a ten postupem času mění svůj názor na monogamii – a naplno se oddá milostnému vztahu s přitažlivou Sabinou.

Zatímco svět se připravuje na první světovou válku, zde se odehrává drama etiky, morálky, lásky a přátelství. David Cronenberg v postavě Sabiny představuje ženu jako symbol rozpadu. Její láska a touha k doktoru Jungovi je zničující, stejně jako smyslná. Keira Knightleyová tuto polohu zvládla dobře, stejně jako své psychotické stavy. Stejně tak duo Fassbender – Mortensen jsou ve svých rolích pevní v kramflících. Scény, kdy spolu diskutují o psychologii patřily patrně k tomu nejlepšímu z filmu.

Bohužel se film více nevěnoval odbornému sporu mezi Jungem a Freudem. Doktor Freud odmítal Jungovo nadšení pro nové směry v psychologii, což ve filmu sice zmíněno je, ale zasloužilo by si to větší prostor. Větší prostor by si také zasloužil příběh Sabiny Spielreinové, o které se toho taky moc nedozvíme. Naštěstí, český čtenář si může přečíst knížku „Život mezi Jungem a Freudem“, kterou nedávno vydalo nakladatelství Portál a která je podrobným životopisem této femme fatale ruské psychiatrie. Pokud vás postava Sabiny Spielreinové ve filmu zaujme, knížku si určitě sežeňte. Spolu s premiérou filmu také vychází stejnojmenná knižní předloha.

David Cronenberg natočil poctivý, stylový film. Neurazí své fanoušky, kteří jsou možná přece jen zvyklí na o něco drsnější příběhy, než je ten v Nebezpečné metodě. Exkluzivní herecké obsazení je jedním z příjemných bonusů filmu, který byste neměli minout ve vašem oblíbeném kině.