Nebe je všude a začíná u tvých nohou

Lennie a Bailey, dvě nerozlučné sestry, které žily s babičkou a strýcem. Bailey byla krásná, oblíbená, nespoutaná, ale i talentovaná a měla přítele Tobyho. Mladší Lennie žila spíše v jejím stínu, zahrabaná do knih. Takhle to bylo vždycky a obě byly šťastné. Měly jedna druhou a to jim stačilo. Pak ale Bailey umře a Lennie zůstane sama. Sama se svou bolestí. Jako dítě ji opustila matka, teď i sestra. A tak společně se svou rodinou truchlí. Pak se ale stane něco, co Lennie nikdy nezažila. Zamiluje se. Dokáže Lennie zapomenout na svou vnitřní prázdnotu a být zase šťastná? Ale s kým šťastná? S Tobym, přítelem její sestry, nebo s novým klukem ze školy?

Nebe je všude je autorčinou prvotinou. Jedná se o samostatný román, který je navíc doplněn i o grafickou část představující nejrůznější úryvky hlavní hrdinky. Papírky, obaly od bonbonů či kávy, obyčejná zeď či podrážka boty. To všechno je zaplněno Lenniiny myšlenkami a vzpomínkami na zesnulou sestru. Jandy Nelsonová má od první stránky velmi neobvyklý způsob vyprávění. Některé popisy prostředí či myšlenek hlavní postavy jsou opravdu výjimečné, někdy až šílené. Tím, jak jsou zakomponovány do děje, ale skvěle vyjadřují danou situaci či pocit.

Všude jsou lidé, co stojí ve frontě na lístky do kina, kupují záclony, venčí psy, zatímco uvnitř se jejich srdce rozpadá na kusy. Celé roky. Celý život. Nevěřím, že čas léčí. Nechci to. Kdybych se vyléčila, znamenalo by to, že jsem se smířila s životem bez ní?

Příběh Lennie je už od začátku velmi citlivý. Když někdo přijde o někoho blízkého, je to těžké. Lennie vyrůstala jen se svou sestrou a babičkou. Jejich matka je opustila, když byly malé a nikdo netuší, zda se někdy vrátí. Obě sestry si tak byly velmi blízké, svěřovaly si svá tajemství a plánovaly budoucnost. Když ale Bailey odejde, najde Lennie jen prázdnotu. Nedokáže se bavit se svými kamarády, nedokáže se podívat babičce do očí. Má pocit, že je na všechno sama a že nikdo nedokáže pochopit její bolest. Proto všude, kde se dá, píše básničky nebo drobné vzkazy, a proto najde záchranou ruku u sestřina přítele.

Na první pohled se může zdát, že se jedná o typický klišé románek s milostným trojúhelníkem. Není to ale pravda. Lennie a její příběh je až neskutečně realistický. Ona se zamiluje, pak truchlí pro sestru, a pak se zase zamiluje a sama neví, co si se sebou počít. Její chování tak může spoustu čtenářů odrazovat. Lennie ale bohužel nespadá do kategorie naivních a hloupých hrdinek. Uvědomuje si, že to, co dělá, je špatné. Její smutek jí ale zahaluje realitu a ona se potřebuje na chvíli oprostit od všech problémů. Postupem času se ale vše začne vyvíjet správným směrem.

Nebe je všude je velmi zvláštní kniha s praštěnou hrdinkou, žijící v šílené rodině. Má ale své kouzlo. Citlivý příběh plný bolestivých vzpomínek dokáže zasáhnout na tom správném místě a poetický styl je ojedinělý a příjemný. Co se ale autorce povedlo nejvíce, je zachycení toho, jak člověk prožívá ztrátu nejbližší osoby.

Moje sestra bude umírat znova a znova celý zbytek mého života. Žal je navždycky. Nezmizí, stane se součástí člověka, krok za krokem, dech za dechem. Nikdy nepřestanu po Bailey truchlit, protože ji nikdy nepřestanu milovat. Tak to je. Žal a láska jsou spojené, člověk nemůže mít jedno bez druhého. Můžu udělat jen jedno – milovat ji a milovat svět, napodobit ji tím, že budu žít odvážně, radostně a s vervou.

Autorka: Tereza Vršková