Na vlně české fantasy

11. 6. 2014 v 16.24

Letošní květen byl pro českou fantastiku opravdu výjimečný. Nejen že se tento žánr dočkal zvláštní pozornosti na veletrhu Svět knihy, kde zabíral značnou část programu, navíc se čtenáři dočkali i vcelku nevídané věci. Během čtrnácti dnů vyšly dvě mamutí sbírky těch nejlepších fantasy povídek. To je na české poměry věc opravdu neobvyklá. Za první stojí časopis Pevnost a nakladatelství Fantom Print, zatímco za druhým počinem stojí nakladatelství Argo a Ondřej Jireš. A právě o něm je dnes řeč.

Ondřej Jireš patří v naší malé zemi k osobám nejpovolanějším. Již 14 let se věnuje jako editor a redaktor české fantasy a science fiction. Fanoušci tohoto žánru jej jistě zaregistrovali mimo jiné i jako šéfredaktora internetového magazínu Fantasy Planet. Kromě své redaktorské činnosti má za sebou také několik vydaných povídkových sbírek. Za všechny můžeme zmínit například Písně temných věků, nebo Hvězdy české sci-fi.

Jeho nejnovější projekt nese název Klenoty české fantasy a Ondřej Jireš v něm přestavuje to nejlepší z povídek a novel tohoto žánru u nás. Již zběžný pohled na seznam autorů musí dát Jirešovi za pravdu. V této rozsáhlé antologii najdeme jména jako Kadlečková, Neff, Kopřiva, Neomillnerová, nebo Žamboch.

Všechna tato jména jsou navíc příslibem opravdové různorodosti jednotlivých textů. A přestože má fantasy v České republice poměrně krátkou tradici, již zde stihla vyrůst silná generace spisovatelů, kteří se nesmazatelně vryli do podvědomí fanoušků. Díky tomu neměl Jireš vůbec jednoduchou práci. Tuto nezáviděníhodnou pozici a vůbec výběr textů do své antologie osvětluje v předmluvě. Dále zde najdeme dva doslovy Borise Hokra - Ta naše fantasy česká a Češi svým antologiím rozumějí - a samozřejmostí jsou medailonky jednotlivých spisovatelů.

To, že se jedná o výběr vskutku exkluzivní, je vidět již na první pohled. Toto sedmisetstránkové monstrum nabývá na výjimečnosti i kresbou Milana Malíka, která celou knihu podtrhuje a dodává jí opravdu skvělý vzhled.

Autor se snažil poctivě obsáhnout celých cca 30 let historie české fantastiky. Především chudá devadesátá léta nebylo jednoduché zmapovat. Nakonec se přeci jen našla dvě dílka, která v tomto výběru nemohla chybět. Konkrétně se jedná o Poselství pro Ahla Mathona z roku 1988 od Ondřeje Neffa a Mé rty budou toužit po krvi z roku 1995 od Vilmy Kadlečkové, která se však rozhodla svou povídku pro nové vydání lehce upravit. Všechny ostatní povídky, které najdeme v tomto sborníku, vyšly poprvé až mezi lety 2000 a 2010.

Přestože jsou všechny takovéto sborníky především subjektivním výběrem editora, Jirešovi se podařilo vybrat opravdu reprezentativní vzorek české fantastiky, který se rozhodně neztratí v žádné knihovně. Navíc si zde díky celkové různorodosti najde svůj oblíbený kousek snad každý čtenář.

Hodnocení 90 %

Autor: Petr Čapek