Na pomezí lásky a nenávisti

25. 4. 2019 v 15.01

Debutový román amerického spisovatele Gabriela Tallenta je syrový, drsný a zvrácený. A zároveň naprosto pohlcující.

Čtrnáctiletá Turtle žije na samotě se svým otcem Martinem. Je její daddy a ona jeho kibble. Martin má hrůzu z blížíce se apokalypsy, takže Turtle trénuje, aby přežila. A taky ji absolutně miluje, do slova a do písmene, a denně překračuje hranici mezi zdravým vztahem otce a dcery. Samotná Turtle je… Zvláštní.

Ve škole nevyniká, nedokáže se soustředit na výklad, radši by se na celý ten systém vykašlala a byla v lesích, lidmi ve škole pohrdá. Ze všeho nejradši se stará o své zbraně, pěkně je rozebere, vyčistí a znovu sestaví. Na jedné ze svých toulek v lese potká Bretta a Jacoba, dva kluky, které matně zná ze školy. Ji baví (ale zároveň vyčerpává) jejich bezprostřednost, oni jsou fascinováni její neohrožeností. Asi by si rozuměli, kdyby tu nebyl Martin a jeho uzurpátorství.

Gabriel Tallent napsal svůj více než čtyřsetstránkový román svěžím jazykem. Čtenář je sice do příběhu hozen přímo a bez úvodu, ale jakmile se zorientuje, vyprávění ubíhá ve svižném tempu. Navzdory tomu to není lehké čtení, vzhledem k tématu i množství násilných pasáží. Tallent nedává příliš prostoru pro vydechnutí, a i do nepříjemných pasáží se pouští jasně, syrově, bez náznaku. Zkrátka všechno naplno.

Alfou a omegou příběhu románu Absolutní miláček je vztah mezi Martinem a Turtle, otcem a dcerou, daddym a kibble. O skutečné povaze jejich vztahu napovídá už označení, které si vzájemně dávají a které rozhodně nepatří mezi úplně tradiční, na což ostatně sama hlavní hrdinka naráží ve škole, když tak omylem svého otce označí před učitelkou. Oba dva se potácí mezi bezvýhradnou a absolutní láskou a nenávistí a odporem. Martin přesto v prostřední části knihy chybí a je nahrazen dvojicí Turtliných vrstevníků, Brettem a především Jacobem, který se pro Turtle stává spojnicí se skutečným světem. Ukazuje jí, že žít se dá i jinak než jen s každodenním tréninkem a přípravami pro případ apokalypsy.

Byť se vyprávění právě ve střední části trochu zpomalí, jde jen o jakési ticho před bouří – nevyhnutelné finále se neúprosně blíží. Jak to tedy dopadne s Martinem a Turtle?

Alžběta Široká