Muž, který zhasl světlo v srdci světa

Ten den, kdy se rozhodl jít s matkou do Metropolitního muzea, si bude Theodore Decker do smrti vyčítat.

Ten den je plný nezodpovězených otázek, plný slova kdyby. Kdyby jen Theovi nehrozilo vyloučení ze školy – mimochodem, za takovou hloupost. Kdyby s matkou nebyli pozvaní na ten nešťastný pohovor do ředitelny. Kdyby namísto muzea vyrazili do kavárny. Na všechna kdyby je však pozdě, to slovo se rozletí na kusy v jediném světelném záblesku, během něhož Theo mnoho ztratí a mnoho získá. A zatímco jeho matka umírá v troskách, chlapec klopýtá domů a v rukou křečovitě svírá nylonovou tašku s obrazem nevyčíslitelné hodnoty. Ta malba se mu stane požehnáním i prokletím, o tom však Theo, kterého nesnesitelně bolí hlava, nemá zatím ani potuchy…

Když Donně Tarttové, americké prozaičce a rodačce z Mississippi, vyšel první román, dostalo se jí přijetí na debutujícího autora až nezvykle vřelého. Kritika ji označuje za jeden z pilířů současného amerického románu a zdůrazňuje především její inspiraci klasickou anglickou literaturou. Ostatně Stehlík, jenž si v roce 2014 vysloužil prestižní Pulitzerovu cenu za prózu, je románem vpravdě dickensovským. Svět viděný Theovýma očima je světem plný protikladů – místem, kde vedle sebe žijí ušlechtilí milovníci umění i protřelí podvodníci, prostorem, ve kterém se estetická krása snoubí s ošklivostí všedního života. Ostatně i samotný Theodore je postava značně rozporuplná – na jedné straně máme před sebou nadaného chlapce, jenž díky své inteligenci přeskočil ve škole celý ročník, na straně druhé vidíme mladíka závislého na drogách. V průběhu let z něj vyroste zručný obchodník i vypočítavý šejdíř. Dokonce i vlastnictví slavného obrazu představuje pro Thea značné vnitřní dilema – přestože se pohledu na něj nemůže nabažit, strach z odhalení je tak velký, že raději skrývá Stehlíka pod vrstvami lepenky. Pocity viny, traumata přeživšího i pocit společenské vykořeněnosti – to jsou hlavní témata románu, to jsou i hlavní atributy Theodora Deckera, mladíka, pro něhož se smrtí matky svět změnil v nepřehledné a nepřátelské místo, kde mu jedinou útěchu poskytuje zdánlivě bezchybná malba. „Jsem člověk, který zhasl světlo v srdci světa,“ říká o sobě a jedinou větou tak shrnuje veškerou bezútěšnost svého bytí.

Stehlík Donny Tarttové je román, jenž si vyžádá vaši plnou pozornost. Formou, vypravěčským stylem, i rozsahem (kniha má takřka 800 stran) se řadí k příběhům, do kterých se musí čtenář plně ponořit, nechat vnější svět i své každodenní starosti stranou. Stejně jak dokonalý obraz, ani on totiž nesnese polovičatost.

Autorka: Michaela Křivohlavá