Můj ty bože, ono to umí myslet!

12. 9. 2016 v 10.39

Sherlock Holmes je nesmrtelná postava, která se k nám vrací pravidelně v různých podobách. Stárnoucí detektiv očima mladičké, drzé, geniální učednice, to je něco nového.

Baví vás příběhy Sherlocka Holmese, ale máte trochu výhrady k tomu, že jedinou ženskou postavou je zde paní Hudsonová? Pak si Holmesovu učednici zamilujete. Její hlavní hrdinka, na počátku patnáctiletá Mary Russellová, je Holmesovi důstojným partnerem, a to navzdory značnému věkovému rozdílu. Když stárnoucího detektiva na odpočinku pozná při procházce po britském venkově, oba dva s překvapením zjistí, že v sobě navzájem našli vítané rozptýlení v jejich (ne)dobrovolném vyhnanství. A čím více času s detektivem a jeho včelami tráví, tím pevnější je i jejich prazvláštní přátelství. Mary je totiž zrcadlovým odrazem chladného, arogantního, povýšeného a nad běžné lidi povzneseného génia a nebere si servítky – hned při jejich prvním setkání ho dokáže usadit do patřičných mezí, a to navzdory obdivu, který k němu pociťuje.

Holmesova učednice je zajímavým náhledem na starého známého hrdinu naprosto novýma očima. Sama vypravěčka v úvodu podotýká, že Holmes, kterého ve svém díle představí, bude nejspíš dost odlišný od obrazu, který ve svých knihách vykreslil doktor Watson. A to proto, že ona a Watson nemohou být rozdílnější a ačkoli pozorují to samé, každý Holmese vnímá jinak – Watson se zbožným obdivem a Mary s porozuměním a tak trochu shovívavě.

Musím přiznat, že Maryino vykreslení slavného detektiva je mi vlastně mnohem bližší a celé mě to víc bavilo, když k sobě Sherlock dostal protihráče, který ho stíhá a je schopen mu oplácet stejnou mincí. Slovní přestřelky dvou géniů jsou vlastně nejzajímavější částí knihy, oba dva reagují na sebe navzájem se suchým humorem a povýšenou arogancí a je pro ně mnohdy obtížné čelit tak bystré mysli, jakou mají sami.

Kromě toho v knize defiluje řada starých známých postav, které ve čtenáři vzbuzují pocit, že tohle je tak trochu kánon. Kingové se povedlo patnáctiletou přidrzlou žábu, která postupně vyrůstá v čím dál potřebnější Holmesovu pomocnici, zcela přirozeně zasadit do sherlockovského univerza a stejně přirozeně jako její interakce s detektivem vyznívají i její setkání se strýčkem Johnem Watsonem a Holmesovým bratrem Mycroftem.

Pokud tedy vaše srdce touží po vtipné, kvalitně napsané a svižné detektivce s velmi silnou a výraznou hlavní hrdinkou, Holmesova učednice je tu pro vás.

Autorka: Katka Stupková