Můj dům, můj hrad, má pevnost, mé vězení

Karin byla vždy černou ovcí rodiny. Na rozdíl od svých sester neměla společensky uznávanou práci, často se motala v prostředí, kde se drogy řadily k běžným pracovním pomůckám. Její výběr partnerů by se dal označit až za sebepoškozování, byli mezi nimi tyrani, hulváti, podivní týpci… Vlastně ani není divu, že skončila v náruči gangstera.

A tak má, co vždy chtěla, ale spokojená není. Žije v luxusně vybaveném domě, ale užít si to nedokáže. Má pár přítelkyň, ale upřímné k sobě být nemůžou. Je partnerkou přesně takového muže, jakého si vysnila – silného, vlivného, bohatého, ale pocit štěstí se jaksi nedostavil. Karin je taková švédská princezna Koloběžka, šťastná – nešťastná, ani ryba, ani rak.

Karolina Ramqvistová předkládá čtenářům ukázku ze života této mafiánské přítelkyně, záznam jejích rozpolcených pocitů a myšlenek, které těkají od jednoho ke druhému. Sledujeme Karinino čekání na přítelův návrat z akce, její večírek s partnerkami dalších gangsterů plný povrchních rozhovorů, kterými se snaží odvést pozornost od faktu, že aby si mohly žít na vysoké noze, musí někdo jiný trpět nebo dokonce zemřít. Životní krizi společně vymývají z mysli kokainem a alkoholem. Snaží se zapomenout, že jsou jen spotřebním zbožím a jejich funkcí je hlavně potěšit, že jsou majetkem svých mužů a bez svolení pomalu ani nesmí z domu.

Gangsterova přítelkyně působí jako smutný příběh, nad kterým se chce kroutit hlavou. Střízlivé myšlenky střídají zkázonosná rozhodnutí, sebedestrukce je omlouvaná tím, že tohle je přece hrdinčin život jak má být, že jinak by nebyla spokojená. Pak zase přijdou pochyby a zoufalství ze stránek přímo čiší.

Tato kniha je spíše ženským románem než faktickou výpovědí ze života mafiánů. Hodně hraje na city, ale jde spíše po povrchu. Hloubkových rozborů a konečného řešení, PROČ tohle všechno hlavní hrdinka dělá, když se jí to vlastně vnitřně příčí, se čtenář nedočká. Gangsterova přítelkyně se více než hodí někam k vodě, nebudete se bát, že až u ní na sluníčku usnete a něco vám uteče. Nenáročný příběh je vhodný pro teplem zmoženou mysl, na dovolenou k moři přímo ideální.

Hodnocení: 70 %

Autorka: Barbora Švarcová