Mozaika životov plná emócií

Román otvára príbeh súrodencov Abdullaha a Pari, ktorí žijú spolu so svojím otcom a nevlastnou matkou v malej afgánskej dedine. Je rok 1952 a život na vidieku je ťažký, zimy tuhé a dedinčania chudobní. Aj napriek tomu, že žijú v chudobe, nemožno povedať, že by desaťročný Abdullah a trojročná Pari nemali pekné detstvo. Súrodencov spája zvláštne puto, sú nerozluční a pripomínajú skôr otca s milovanou dcérou, než brata a sestru. Abdullah by pre malú Pari spravil čokoľvek a tá už teraz sníva o tom, ako raz budú bývať v domoch vedľa seba, navždy spolu. Jedného dňa sa ich otec Saboor vyberie do Kábulu za prácou a Adbullaha a Pari vezme so sebou. No domov sa vráti už len so synom.

V nasledujúcich kapitolách Hosseini postupne rozpráva príbehy ľudí, ktorí sú nejakým spôsobom s Abdullahom a Pari buď spríbuznení, alebo inak prepojení. Začína ich nevlastnou matkou Parwanou a sústredí sa predovšetkým na jej vzťah k sestre pokračuje jej bratom Nabim a jeho prácou pre bohatú rodinu Wahdatiovcov v Kábule a opisuje aj život Pari po tom, ako bola oddelená od svojej rodiny. V závere knihy sa vráti aj k Abdullahovi, hoci jeho kapitolu podáva prostredníctvom jeho dcéry Pari, ktorú pomenoval podľa svojej milovanej sestry.

Niektoré z kapitol sa však sústredia na postavy, ktorých prepojenie na súrodencov je menej zjavné, ale dôležito vplývajú na príbeh a dopĺňajú ho o viac či menej významné momenty. Takými kapitolami sú napr. tie o gréckom doktorovi Markosovi, ktorý sa usadil v dome, kde slúžil Nabi alebo o Idrisovi, imigrantovi v USA, ktorý sa narodil na tej istej ulici, kde sídlil dom Wahdatiovcov a vrátil sa do Kábulu na návštevu.

V istom zmysle možno povedať, že román And the Mountains Echoed nie je vlastne tak úplne románom, pretože pripomína skôr zbierku poviedok. Príbehy v ňom rozpovedané najprv pripomínajú roztrúsené kúsky skladačky, ale po prečítaní do seba pekne zapadnú a vytvoria ucelený príbeh. Jednotlivé časti sa od seba líšia nielen postavami, ale aj spôsobom rozprávania. Hosseini však čitateľovi neustále pripomína, že ide o jeden ucelený príbeh, a tak sa stane, že sa Idris so svojou rodinou vyberie na večeru do reštaurácie, ktorú vlastní Abdullah a podobne. Ak sa knihe dá niečo vyčítať, je to možno dĺžka jednotlivých kapitol, resp. príbehov. Niektoré z nich by sa bez pár strán pokojne zaobišli.

Dejová línia románu sa tiahne od Afganistanu cez Európu až po San Francisco, naprieč celými generáciami a rozdielnymi kultúrami, ale stále kladie dôraz na to isté. Autor sa sústredí na príbuzenské vzťahy a ich neobyčajnú silu, pričom vyzdvihuje predovšetkým vzťah medzi súrodencami a otcom a jeho deťmi, ktoré sa v rôznych podobách vyskytujú vo väčšine z príbehov. Ďalšími spoločnými menovateľmi príbehov sú aj smútok, tragika a veľká nespravodlivosť života. Sú však vyvážené láskou, oddanosťou a láskavosťou. A taktiež autorovým talentom.

Khaled Hosseini je výborný rozprávač príbehov – má neuveriteľný talent vykresliť slovami nielen živé obrazy, ktorými ľahko približuje cudziu kultúru, ale aj zachytiť emócie, ktoré pohnú aj najväčším cynikom.

Khaled Hosseini mluví o své nové knize:

Hodnotenie: 90%

Autorka: Zuzana Timuľaková