Morfiové sny o velikém Polsku

Válka začala v Polsku. 1. září 1939 vtrhla do země německá armáda a po krátké potyčce ji obsadila. Polsko se tak dostalo do područí mocnosti, které už nějaký čas vládl bývalý rakouský desátník s legračním knírkem pod nosem.

Konstantin Willemann byl u toho, když se Polsko pokoušelo bránit. To, co během oněch zářijových dnů viděl, mu bohatě stačilo na život tento i příští, a tak se nyní bývalý podporučík 9. hulánského pluku potlouká po Varšavě, která už není jeho Varšavou, a shání to jediné, co mu přináší úlevu. Morfium. Svou lahvičku tekutého štěstí, jež mu dává zapomenout na vlastní neúspěchy, na ženu, jíž je nevěrný, malého syna, kterému není zrovna příkladným otcem, na Němce i válku. Lahvičku, jež mu dává zapomenout na vlast.

Vlast však nezapomíná na něj, a tak se Konstantin, syn polské matky a německého otce, víceméně náhodou a ne zcela dobrovolně, stává členem odbojové organizace. Sny o vítězném Polsku jsou stále živé, a soukolí osudu se začíná neúprosně roztáčet…

Když Szczepan Twardoch vydal v roce 2012 svůj román Morfium, způsobil v literárním světě mírné zemětřesení. Kniha získala několik prestižních ocenění, příznivého přijetí se jí dostalo jak v Polsku, tak i v Německu. Téma velké války je i po více jak sedmdesáti letech stále živé, a tak se v současné době dokonce chystá filmové zpracování.

Co tedy můžete od románu, jenž vzbudil takový ohlas, čekat?

Morfium je kniha o Varšavě,“ říká Szczepan Twardoch. „Je to kniha o válce, o tom, co válka s člověkem dělá. Je to ale i kniha o autech, zbraních, drogách a o tom, jak je hezké vyrazit si s krásnou ženou v rychlém autě někam pryč.“ Slova autora mohou možná znít jako příslib veleakčního vyprávění, nenechte se však mýlit. Morfium není oddychovka na víkend. Příběh se relativně dlouho rozjíždí a od svého čtenáře vyžaduje maximální soustředěnost. Hlavní hrdina je spíše antihrdinou než hrdinou, a vám nějakou dobu potrvá, než k němu pocítíte alespoň ždibec sympatií. Svou roli hraje i mnohovrstevnatost románu a skutečnost, že příběh má víc než jednoho vypravěče: hlas Konstantina Willemanna místy plynule přechází v hlas kohosi vševědoucího, kdo na časové ose příběhu s gustem přechází z minulosti do budoucnosti, a bez skrupulí vám odhalí jak detaily z Willemannova předchozího života, tak i jeho budoucnost. Pokud se však smíříte se skutečností, že tahle kniha zkrátka je komplikovaná, seznáte, že se vám do rukou dostalo neotřelého vyprávění. Vyprávění o době, jež na svět přiváděla rovným dílem hrdiny i zbabělce.

Autorka: Michaela Křivohlavá