Mistrovská jízda s Peterem Saganem

28. 11. 2018 v 17.07

Peter Sagan se stal fenoménem cyklistického světa. Tři tituly mistra světa, šest zelených dresů na Tour de France, přes sto vítězství v profesionálním pelotonu, k tomu přidejte pořádnou dávku osobního humoru a schopnost bavit ostatní a máte globální hvězdu dávno přesahující hranice Slovenska. Kniha Můj svět mapuje pouze poslední tři roky jeho kariéry, ale ty jsou naštěstí natolik nabité a zábavné, že to na knihu stačí.

Hned v úvodu knihy sám Peter Sagan přiznává, že je mu teprve 28 let, vše se neustále vyvíjí a mění, a nemůže nám sdělit celý příběh svého života. Co ale říci může? Jaké to je být třikrát po sobě mistrem světa UCI v silničním závodě, což se nikomu jinému dosud nepodařilo. Sledujeme tedy jednotlivé závody v letech 2015–2017, dozvídáme se podrobnosti o průběhu sprintů, o přípravě, technických problémech a hodně o podpůrném osobním týmu.

Chronologické pořadí událostí občas přeruší úvahy na další témata – motivace k závodění, popis slovenského prostředí, doping nebo něco málo ze soukromého života. Nevyhýbá se ani některým kontroverznějším tématům – vyloučení z posledního Tour de France 2017, problematické vztahy v týmu Tinkoff nebo snaha opravit závadu na kole při Paříž–Roubaix najížděním do jiného cyklisty.

John Deering, se kterým na knize Sagan spolupracoval, dokázal skloubit humor a údernost hlášek, které jsou Saganovi vlastní, s plynulostí a dobrou čtivostí textu. Kniha Můj svět nenudí, i když popisuje třeba desátý závod nebo spurt. V knize bych nicméně uvítala víc osobních informací, manželství s Katarinou je popsáno jen krátce, život a názory na věci mimo cyklistiku téměř chybí, a největším odhalením ze soukromého života je tak vyražení předních zubů ve vířivce na jachtě. Větší míra otevřenosti, s jakou popisuje vztah s Olegem Tintovem v prvním týmu, by slušela i dalším tématům v knize. Někdy už je v nich příliš sportovních klišé, která sportovci předkládají novinářům.

Na pořádnou biografii si tedy budeme muset ještě počkat, ale i tak je kniha zábavným vhledem do fungování profesionální cyklistiky a do života jednoho z nejlepších sportovců současnosti. Nemusíte být skalním fanouškem silničních závodů, bavit se budete, i pokud třeba jen jednou ročně zkouknete pár etap Tour de France.

Monika Havlasová