Manželky na zabití

„Mateřská dovolená. Chtěla bych poznat toho, co tenhle výraz vymyslel. Protože to tutově musel být chlap.”

Čtyři ženy, čtyři kamarádky a čtyři příběhy jejich obyčejných životů. Iva, Diana, Martina a Michaela se znají již z gymnázia, tenkrát plné snů a plánů do budoucna. Od té doby už uběhla spousta času. Každá nyní žije svým vlastním životem a není to přesně to, o čem kdysi snily. Děti přišly dříve, než měly, nebo jich přišlo víc, než bylo v plánu a pod tlakem vlastních problémů a zklamání nevidí, jak se jejich pocity a nenaplněné touhy odráží ve vztazích k jejich manželům, partnerům i k nim samotným. Namlouvají si před sebou navzájem, že u nich je všechno v pořádku i přesto, že mají pocit, že jejich vztahy se rozpadají a ony svou roli matek a manželek nezvládají. Najdou v sobě sílu zapomenout na minulost a soustředit se na záchranu svých manželství i sebe samých?

Román Manželky je další knihou úspěšné slovenské autorky Táňy Keleové-Vasilkové. Pro mě je však první, ale rozhodně ne poslední. Manželky jsou důkazem, že postavy nemusí umírat jako na běžícím páse, ani mít úžasné superschopnosti, abychom si je oblíbili. Naopak, stačí, aby to byl někdo jako já nebo vy. Někdo úplně obyčejný a občas chybující. Autorka dokáže i všedním postavám vdechnout tu správnou osobitost. Je to jako poslouchat vyprávění svých kamarádek u kafe. Co Manželkám dodává ještě něco navíc, je nadhled, s jakým autorka knihu psala. Nedívá se na postavy jednostranně, naopak, většinu věcí vidíme z různých úhlů pohledu. Litujeme Michaelu, že její manžel odešel za jinou. Ale je to opravdu jen manželova vina? Igor svou manželku Ivu skoro nevnímá. Ale nezpůsobila si to sama svou dosavadní přehnanou submisivitou? To je to, co tuto knihu činí tak opravdovou. Obyčejné problémy, které se však mohou týkat kohokoliv z nás, podané bez hodnocení a kritiky.

Nečekejte dechberoucí čtení plné zvratů, o to tu vůbec nejde. Příběhy plynou pomalu a lehce, tak jako život sám – někdy nás pobaví, párkrát nás pohladí, občas nás dojmou a sem tam zcela překvapí. Táňa Keleová-Vasilková nesepsala návod, jak se dostat z manželské krize, ale nabízí možnost, jak vidět stejnou situaci ze všech stran a uvědomit si i své vlastní chyby. Záleží na každém, jestli se ho osud čtyř kamarádek dotkne hlouběji, nebo kolem něj proletí jako příjemné večerní čtení.

Autorka: Barbora Obstová