Manželka, matka a hlavně žena!

20. 10. 2016 v 13.03

Pačesová v předchozí knize Zastřihávání křídel ukázala, že s minimem slov lze převyprávět celý život. Nyní řeší nejen krizi tvůrčí, ale i existenční.

„Svět to se mnou řeší tak, že malé neštěstí přemění na větší, blbou myšlenku na ještě blbější a plátek celozrnného chleba na kilo sádla pod kůží. A taky poslední dobou rychleji otáčí stránky v kalendáři.“

Jednoduché, výstižné a hlavně svěží, tak by šlo popsat jednotlivé minipříběhy z nové knihy Venduly Pačesové. Každý z nichje záznamem autorčiných postřehů a zamyšlení, které sepisovala v průběhu celého roku. Ať už přemýšlí o mateřství či přechodu, autorce nechybí nadhled a hlavně svérázný humor a glosování, díky kterým se vypořádává se všemi nástrahami, jež život ženě ve zralém věku přináší do cesty.

Tak trochu tragikomické, chvílemi až melancholické myšlenky autorka vyvažuje svérázným stylem, který je v české beletrii nezvyklý. Jak už dokázala ve své předchozí knize Zastřihávání křídel, díky bravurní hře se slovy dokáže v malých kapitolách odvyprávět svůj životní příběh. V Zapadávání tak překonává nejen prvotní tvůrčí problémy, ale sama se vypořádává se svou touhou zapadnout do okolního světa, který mládne, zatímco ona bojuje se stárnutím a přechodem. Při čtení jednotlivých příběhů čtenář občas nabyde dojmu, jako by četl deník potrhlé Bridget Jonesové, věčně bojující s kily i svým okolím, avšak tentokrát v podání typické české ženy se střízlivým nadhledem.

„Obavy, že neodhadnu, co se hodí nosit ve zralém věku, jsou také pryč. Mladistvá móda se nedělá v mých velikostech. Jen do mě se širokou, batikovanou tunikou!“

V knize Zapadávání si na své přijdou všichni čtenáři, kteří mají rádi lehký, svižný a chvílemi až poetický styl vyprávění. Autorka jde s kůží na trh a v krátkých příbězích vypráví celoroční zážitky, rodinné výlety i boje s pubertální dcerou a flegmatickým manželem. Díky krátkým kapitolám se kniha stává ideálním společníkem k relaxování u odpolední kávy, ale vzhledem k její čtivosti se může stát, že se vaše káva protáhne až do brzké večeře.

Hodnocení: 89 %

Autorka: Ema Krhovská