2407f068

Mám nad tebou moc je zneklidňující příběh

Anglická spisovatelka Teresa Driscollová pracovala pětadvacet let jako novinářka a patnáct let jako moderátorka zpráv na BBC. Největší zájem věnovala mediálně známým případům plným násilí. Vždy ji zajímaly důsledky těchto činů pro všechny zúčastněné, a i to byl jeden z důvodů, proč začala psát romány. Ty vycházejí v šesti jazycích, jsou temně laděné a místy až pochmurné. Driscollová s brutální upřímností popisuje surovou realitu, v níž na nás číhá zlo ve všech myslitelných podobách.

Její thrillery jdou až na dřeň a do nejmenších detailů popisují, čeho všeho jsme schopní. Driscollová píše i romány pro ženy, ale ani největší optimista by o nich nemohl říci, že jsou to lechtivé románky ve stylu červené knihovny. Naopak. Driscollová je věrná své profesi novinářky a její největší touhou je psát pravdivě. Ano, občas je nechutná a až příliš často porušuje tabu, ale díky tomu se vám její knihy zažerou pod kůži.

Mám nad tebou moc je psychologický thriller, který není lehké zařadit do škatulky. Je to přesně ten typ příběhu, o kterém platí, že co čtenář, to jiný názor. Někdo bude možná zděšený, někdo znechucený a jiný může být lehce pobavený. A mnozí nebudou chápat, proč si Driscollová nevybrala jiné téma. Proč se s takovou rozkoší pouští do věcí, kvůli kterým cítíme rozpaky a zahanbení? Mám nad tebou moc je mnohovrstevný román. Na jednu stranu je to plnokrevný napínavý thriller, ale na druhou stranu je to typická ukázka naturalistického románu.

Autorka se nevyhýbá ničemu, co souvisí s člověčenstvím. Její postavy by si rády hrály na hrdiny, ale v tom jim brání předsudky, výchova nebo strach. Jiný recenzent by nejspíš hovořil o malosti a přízemnosti, já se ale domnívám, že se v jejích postavách najdeme a nebude nám dělat problém se s nimi ztotožnit. I když proti své vůli a s výčitkami svědomí. Kniha Mám nad tebou moc je hodně psychologická a hodně polemická. Je to hozená rukavice a její autorku zajímá, jak se k tématu postavíte vy.

Hlavní dějová linie je poměrně přímočará. Čtyřicetiletá květinářka Ella je náhodným svědkem seznámení dvou mladičkých dívek se dvěma propuštěnými vězni. Protože je Ella matkou šestnáctiletého syna, jakýsi varovný hlásek ji nabádá, aby naivní dívky upozornila na to, co by je mohlo potkat. Ale protože je prudérní a nerada se vměšuje do cizích záležitostí, rozhodne se mlčet. Bohužel se jedna z dívek ztratí a Ella nemůže jinak než se přihlásit na policii coby svědek. O dvanáct měsíců později je dívka považována za mrtvou a policisté i soukromí detektivové pátrají po jejím těle i po jejím vrahovi.

Ella se pokouší normálně fungovat, ale to není vůbec jednoduché. Novináři zjistili její totožnost, ona se týrá myšlenkami na to, co mohla udělat jinak, a navíc jí začnou chodit nenávistné anonymní dopisy. Ellu trápí stalker a zřejmě nebudu jediná, kdo se bude také cítit jako šmírák. Šmírák, kterému nezůstane utajená jediná myšlenka, jediný pocit a jediný čin hlavních postav. Mám nad tebou moc je výborně napsaná detektivka a zároveň zneklidňující román, jehož neodbytná myšlenka: Jak bych se zachoval já? vás bude pronásledovat ještě dlouho.

Veronika Černucká