Majoru Verhœvenovi nedá spát tajemná Alex

Alex Prévostová má ráda paruky, dozvídáme se na první stránce. Ráda mění svůj vzhled, stává se jiným člověkem. V tu chvíli ještě netušíme, že to myslí v podstatě doslova. Lemaitrovo vyprávění má rychlý spád. Mladou ženu unese neznámý muž dřív, než skončí první kapitola. Expozice příběhu je stručná a neúprosná – únos.

Policejní major Camille Verhœven před časem přišel o svou ženu Irène, která se rovněž stala obětí únosu. Nyní se musí přenést přes tísnivé vzpomínky a s profesionálním odstupem vyšetřit obdobný případ. Jenže co začalo jediným únosem, skončí šesti vraždami a dvěma nečekanými sebevraždami.

Co o Alex víme? Vlastně ne o moc víc než bezradná policie. Na rozdíl od vyšetřovatelů alespoň známe její pravé jméno. Klíčových je prvních pár hodin, říká Verhœven. Ale hodiny plynou a jeho tým příliš dlouho tápe ve tmě. Někdy si člověk musí pomoct sám. Touha přežít zburcuje všechny zbývající síly, je to jako zvířecí pud. Nesmím zemřít, opakuje si zoufalá Alex, ne teď, ne tady.

Kapitoly se záhadnou Alex střídají kapitoly věnované policejnímu vyšetřování. Autor si cíleně pohrává s očekáváním čtenáře, jehož představivost je vybičována na nejvyšší míru. Lemaitre ukazuje, jak snadno se může z oběti stát zločinec a naopak, a znesnadňuje tak čtenářovu potenciální identifikaci s postavami románu. Členům policejního týmu pak dodává specifické zvláštnosti, které je více přibližují obyčejným lidem. Koho by napadlo, že chlapík vysoký sotva metr pětačtyřicet je velícím důstojníkem u policie?

Strohý až úsečný literární styl přispívá k udržení dynamiky vyprávění a nezbytné míry napětí. Lemaitre napíná čtenářovy nervy jako strunu a brnká na ni náhlými a překvapivými zvraty. Jak se jednou začtete, už se neodtrhnete. Všechny dílky skládačky do sebe nakonec zapadnou, všechny zdánlivé náhody se propojí a začnou dávat smysl. Pierre Lemaitre nenechá nikoho na pochybách, že je mistrem svého řemesla. Román Alex není jen obyčejnou detektivkou, je to brilantní krimithriller se vším, co k tomuto žánru patří.

Autorka: Michaela Doubravová

K dispozici je i e-kniha.