Letecká tragédie a jedenáct dílů skládačky

Před pádem je úžasný thriller, pravděpodobně jeden z nejlepších, které se letos na českém knižním trhu objevily – to vám můžu prozradit už na začátku. Je svým způsobem ale také velmi zvláštní a vyprávění amerického autora Noaha Hawleyho vám rozhodně nemusí sednout – vlastně jsem si celkem jistý, že Před pádem je jeden z nejpodivněji odvyprávěných kriminálních příběhu, co jsem kdy četl. Možná proto se mi ale nakonec tak líbí – více než čehokoliv jiného si u autora vážím, když se nebojí vybočit z řady a prošlapat si vlastní cestičku.

Co je tedy na knize tak neobvyklého? Zkrátka jsem ještě nikdy neviděl detektivku, kde téměř nelze sledovat žádnou hlavní zápletku a kde se vyšetřování zločinu děje jen jaksi v pozadí. Děj se zaměřuje na leteckou tragédii soukromého letadla, při které zemře devět z jedenácti cestujících – jedinými přeživšími jsou neúspěšný umělec a čtyřletý chlapec. V průběhu knihy zkoumáme životy všech cestujících, ať už jde o magnáta z Wall Street nebo pouze letušku, a postupně se nám před očima rýsuje obrázek toho, proč vlastně k havárii došlo. Jedinou dějovou linkou, která všechny zápletky spojuje dohromady, jsou události po nehodě, kde sledujeme právě ono vyšetřování a postupné vytváření pouta mezi chlapcem a umělcem, který ho při ztroskotání zachránil – pravé odhalování záhady se ale děje v kapitolách, kde se dozvídáme o minulosti obětí.

Jak je ale tedy možné, že kniha jako detektivní příběh dokonale funguje a nikdy nepřestává bavit? Odpověď je jednoduchá.

Postavy.

Noah Hawley je neskutečně pečlivý autor a nebojím se říct, že kniha Před pádem má snad tu nejpropracovanější psychologii postav, s jakou jsem kdy u tohoto žánru setkal. Upřímně, skoro mi to bere dech. Každý z oněch jedenácti hlavních hrdinů za sebou skrývá tak silný, originální a promyšlený příběh, že by dokázal utáhnout svůj vlastní román. Rozhodně tedy nečekejte prvoplánové, lehce načrtnuté charaktery – každému z nich vidíte přímo do mozku.

Hawley navíc píše velmi precizním, čistým a především neskutečně návykovým stylem, takže opravdu není lehké se odtrhnout. Koneckonců, mluvíme tu o člověku, který stojí za seriálovým zpracováním klasiky Fargo.

Sečteno a podtrženo, románu Před pádem nemám co vytknout a vlastně mu ani nic vytýkat nechci – už dlouho jsem u knihy nebyl tak napnutý jako právě tady. Další její přidanou hodnotou je určitý přesah, který zdůrazňuje moc médií a popisuje, jak se z obdivovaného hrdiny, který zachránil malého chlapce, může během chvilky stát terč nenávisti a pohrdání.

Doporučuji, a to velmi silně.

Autor: Jáchym Šidlák