Láska za časů Obamy

9. 3. 2017 v 11.45

Amerikána je klasický příběh o lásce, který se ale neobvykle odehrává na pozadí tématu hledání vlastní identity, imigrace a rasových otázek.

Mladí zamilovaní Ifemelu a Obinze vyrůstají v Nigérii, kde vládne vojenská diktatura, a od dětství počítají s tím, že jednou svou zemi opustí. Plánují budoucnost v zahraničí, ideálně na amerických univerzitách, jejich cesty se ale rozdělují a časem ztrácí kontakt úplně. Ona se dostává do USA, kde studuje, pracuje, potýká se s počáteční chudobou, ale i opačným problémem bohatství a privilegií, které jí přináší milostné vztahy. On nedostane vízum kvůli restrikcím po teroristických útocích, a tak zkouší štěstí jako ilegální imigrant v Londýně. Po 13 letech se shledávají zpět v čerstvě demokratické Nigérii. Z Obinzeho se stal bohatý muž, Ifemelu je úspěšnou blogerkou, která z pohledu africké černošky komentuje americkou společnost a kulturu. Najdou k sobě ještě cestu?

Hlavní hrdinkou románu je beze sporu Ifemelu – sebejistá, inteligentní, zajímavá. Neztratí se v Americe ani v Nigérii, ale v životě se ztracená trochu cítí. Proti Obinzemu, který je v příběhu plošší postavou, je se svými chybami, náladami a častými skoky v osobním životě velmi uvěřitelnou postavou. Zejména díky ní vám přes 500 stran knihy uteče jako nic. Ať už píše o svých rodičích a poměrech v Nigérii, vzpomíná, hodnotí své současné partnery a vztahy, vzteká se, zoufá si nad stavem svých vlasů, intenzivně prožívá volbu nového prezidenta nebo zveřejňuje příspěvky z blogu s názvem Rasovna aneb Kuriózní postřehy neamerické černošky v otázce černošství v Americe, na nudu určitě zapomeňte. Nezklame ani závěr knihy, který se odehrává zpět v rodné zemi, která ale mezitím prošla velkou proměnou.

„Já jsem přijela ze země, kde rasa nebyla problém — neuvažovala jsem o sobě jako o černošce a černoška se ze mě stala, teprve když jsem přijela do Ameriky. Když je člověk v Americe černoch a zamiluje se do bělocha, na rase nezáleží ve chvílích, kdy jsou spolu sami, protože jsou tam jen oni a jejich láska. Ale v okamžiku, kdy vyjdou ven, na rase záležet začíná. Jenom o tom nemluvíme.“

Zní vám témata jako rasa, imigrace, identita nudně a vážně? Pak budete překvapeni, jak čtivá a zábavná kniha se o nich dá napsat. Možná si po přečtení budete hledat, co jsou relaxér a francouzské copánky, zkoumat nigerijskou historii nebo hledat statistiky o zločinu v Americe, Chimamanda Ngozi Adichieová totiž napsala skvělý román, který dokáže oslovit různé typy čtenářů.

Autorka: Monika Havlasová