Láska uprostřed války

Zlodějka knih vypráví příběh o dívce Liesel Memingerové, která to už od začátku nemá vůbec lehké. Její matka neměla možnost postarat se o své děti, a tak se rozhodla umístit je do náhradní rodiny. Během cesty za novým životem zemře Lieselin bratr Werner. A právě při této příležitosti se s dívkou poprvé setká smrt, hlavní vypravěčka tohoto příběhu. Liesel ji velmi zaujme, a proto se smrt rozhodne, že ji bude pozorovat. Při Wernerově pohřbu je svědkem Lieseliny první krádeže. Mladému hrobníkovi vypadne z kapsy knížečka, kterou dívka sebere a ač neumí číst, stane se pro ni důležitou vzpomínkou na její blízké i hnacím motorem do budoucna.

Úřady Liesel pošlou do náhradní rodiny k Rose a Hansovi Hubermannovým, kde se postupně učí číst a psát. Tak se z ní stává vášnivá čtenářka a oporu ve čtení nemá jen v Hansovi, ale i v židovském mladíkovi Maxovi, který se jednoho večera objeví na prahu domu Hubermannových.

Ve Zlodějce knih se prolíná nejen láska ke knihám, ale i silné příběhy, které dokazují, že je správné bojovat za své ideály. Kniha popisuje těžké obdobní války, kdy rozhoduje charakter jednotlivců, jejich ochota pomoci slabším a zároveň si udržet svůj vlastní svět. Neřeší problémy války ani utrpení, pouze vypráví příběh tak, jak byste se s ním setkali v životě. Zůstává na vás, jak na něj budete nahlížet.

Co se týče postav, všechny jsou velmi dobře napsané a jistě si mezi nimi najdete své vlastní favority. Ať už bojovnou a srdečnou Zlodějku knih, dobráckého Hanse Hubermanna, či roztomilého Rudyho, který dokáže celý příběh prozářit. Jedna z nich si však zaslouží zvláštní pozornost a uznání. Není to nikdo jiný než smrt. Přesně tak by podle mě měla vypadat. Bez citového zabarvení, pouze popisuje věci tak, jak jsou. Ani chladně, ani nenávistně, jen konstatuje dění okolo sebe.

“…nejsem žádná násilnice. Nejsem kruťas.
Jsem vyústění.”

Osobně knihy o válce moc nevyhledávám, protože ve mě vždy vyvolávají pocit bezmoci. Přesto jsem Zlodějku knih přečetla jedním dechem. Stylem autorova psaní, nádhernými myšlenkami a hlavně čtivým příběhem patří Zlodějka knih mezi nejlepší díla světové literatury.

Hodnocení: 100 %

Autorka: Ema Krhovská

Zdroj obrázků: CinemArt

Soutěž

Vyhrajte v naší soutěži 3 x zápisník a flash disk s motivem filmové Zlodějky knih. Stačí správně odpovědět na jednoduchou otázku. Soutěžíme do 13. 1. 2014, následující den vybereme vítěze a budeme je kontaktovat e-mailem.

Výherci soutěže:

• Anna Pytlíková
  • Madeleine Fehrensová