Láska, lesk a bída benátského lidu

Benátky 16. století jsou městem mnoha tváří. Městem loďařů, obchodníků, šlechty. Městem šejdířů, zlodějů a podvodníků. Městem, ve kterém nabubřelý přepych soupeří s beznadějnou chudobou a zmarem. Městem, kde ani vůně parfémů nedokáže zakrýt pach špíny a potu. Městem, ve kterém můžete čekat celý život na zázrak, který nepřijde.

A právě sem míří zdánlivě nesourodá skupinka poutníků. Dva mladí zlodějíčci, fanatický mnich, samozvaný lékař se svou dcerou, voják – hrdina, a především Mercurio, protřelý podvodník a mistr převleků. Když se do sebe Mercurio a lékařova dcera zamilují, osudy všech se začnou proplétat. Láska to bude strastiplná – vždyť Mercurio je křesťan a Giuditta židovka. Město, které svým židovským občanům nařizuje nosit žluté čapky, aby je odlišilo od ostatních, nechová totiž k vyvolenému národu zrovna sympatie…

Je možné, aby láska překonala rozdíly, o kterých církev mluví jako o nepřekonatelných? Je možné, aby příběh křesťana a židovky měl šťastný konec?

Luca di Fulvio rozehrává ve svém nejnovějším románu dramatickou hru o lásce, zradě i touze po pomstě. Činí tak na pozadí skutečných historických událostí: příběh se odehrává v letech 1515–1516, tedy v době, kdy antisemitistické nálady v Benátkách vyústily ve vznik oddělené čtvrti, do které byli benátští Židé přemístěni. Tragické dějiny židovského národa prostupují celou historií lidstva, di Fulviovi tudíž nelze upřít, že si pro svou knihu vybral téma čtenářsky velmi atraktivní. Děj má navíc rychlý spád, jedno překvapení střídá druhé: autor se nebojí zasadit do hlavní dějové linie i vedlejší epizody, a ať už se jedná o epidemii syfilidy nebo osobní honbu za mstou, pozornost čtenáře si dokáže hravě udržet. Historická fakta a dobové detaily dávají románu punc autenticity, a tak snad to jediné, co se dá knize vytknout, je občas až příliš moderní jazyk, kterým mezi sebou postavy hovoří.

Autorka: Michaela Matějů