Krvavá akční jízda se slovanským panteonem

Perunova krev je první částí dvoudílného románu, za nímž stojí František Kotleta, mystická osobnost žánru české fantastiky, o níž se toho vlastně moc neví. Dokonce ani to, jestli tak docela existuje. Po sérii Bratrstvo krve přichází tentokráte s krví Perunovou. Názvem se však nenechte zmýlit a rozhodně nečekejte nic, co by mělo přesah, větší hloubku nebo bohatší příběh. Na slovanské bohy sice čtenář v této akční jízdě narazí, a to poměrně často, ale Kotleta se s nimi příliš nemaže, letmo zmíní, kdo je vlastně kdo, a následuje to nejdůležitější – akce, akce a ještě jednou akce.

A přitom to všechno začne poměrně nevinně. Martin Fridrich je vysloužilý voják, který se s několika podobnými kamarády pohybuje v poněkud ilegálním byznysu – prodeji diamantů ukrajinské mafii. A když se zvrtne takový podnik, je jasné, že poteče krev. Hodně krve. A tak je Martin nakonec jediným přeživším masakru, při kterém přijde o život většina jeho přátel. Překvápko přijde až ve chvíli, kdy zjistí, že nestojí proti konkurenčnímu gangu, ale proti několika rozkmotřeným skupinám pohanských bohů, kteří touží po jediném – kameni bohyně Mokoš, prastarém artefaktu, který se v předávané zásilce měl skrývat.

Martin a jeho dva kamarádi, stotřicetikilová bývalá milenka Markéta a vozíčkář Libor, se tak musí potýkat s vílami, vodními démony, vražednými větrnicemi i bandou po krku si jdoucích bohů, aby si zachránili ten vlastní. A to není legrace ani v případě, že vás milostné hrátky s měsíční bohyní obdaří nadlidskou silou.

Perunova krev prostě letí. Každá přestřelka s sebou přináší spoustu mrtvých, hektolitry krve i dalších tělních tekutin, vyhřezlá střeva, visící oční bulvy a rozmašírované mozky. A když už hlavní hrdinové jedno nebezpečí nějak překlepou, další na ně čeká nejpozději o dvě stránky dál. Kotleta tak povedeně maskuje fakt, že příběh vlastně neexistuje – a na necelých 250 stránkách se mu to daří.

Knížka rozhodně není pro slabší povahy, z mnoha důvodů. V první řadě autor rozhodně nešetří všemožnými sexuálními scénami a narážkami, dále také kvůli místy dost brutálnímu ději, ale i pro jazyk, jakým je psána. Po dočtení bude váš slovník obohacen o pěknou řádku nových vulgarismů a „debile“ začnete považovat za velmi přátelské oslovení. Na druhou stranu se Kotletovi nedá upřít povedená práce s neotřelými slovními obraty a přirovnáními, popkulturními odkazy a současnou realitou. Otevřené i skrytější narážky na kde co text příjemně koření a ukotvují do současnosti.

Velkým plusem pro všechny, kteří alespoň trochu znají naše stověžaté hlavní město, je fakt, že právě v Praze a jejím nejbližším okolí se román odehrává. V ději je mimochodem zmíněn Jiřák i Břevnov, takže vždycky přesně víte, kde která řežba proběhla, a kulisy si tak představíte bez nejmenšího problému.

Na reálnosti příběhu dodává i trojice hlavních postav. Na rozdíl od minulých Kotletových hrdinů se tihle alespoň trochu tváří jako skuteční lidé a ne jako papírové postavičky. Mají něco za sebou a jejich minulost se na nich podepsala, jednají podle toho, co zažili a dokonce mají mezi sebou něco jako vztahy. I když si žádného z hrdinů vlastně nezamilujete, nemůžete jim nefandit. Urputnost a sarkasmus, s nimiž bojují proti svým větrným mlýnům, člověka dostanou.

Trochu škoda je, že Kotleta více nevyužil potenciálu pohanských bohů. Černobog, Morana i Vesna vám všichni splynou dohromady, i když by se s jejich charaktery a schopnostmi dalo rozhodně dělat víc. Ale nic jiného se od „bruntálského řezníka“, který je mnohdy přirovnáván k nestorovi české brakové literatury, Jiřímu Kulhánkovi, ani čekat nedalo.

Kniha je zkrátka pro otrlejší povahy, pro ty, co čekají pořádný nášup adrenalinu a akce a nebo ty, co jen prostě chtějí na chvíli vypnout u něčeho, co příjemně plyne a není třeba se nad tím příliš zamýšlet. Na přejíždění MHD nebo vlakem je Kotleta prostě ideální, protože ani dávkování po kratších úsecích jeho tvorbě rozhodně neuškodí.

Hodnocení: 70 %

Autorka: Kateřina Stupková

K dispozici je i e-kniha.