Kouzelný koktejl vesmíru a magie

18. 1. 2017 v 15.02

První díl zbrusu nové duologie z pera Veronicy Rothové, autorky populární série Divergence, byl očekáván značně nedočkavě a jak už to tak u věcí, na které se těšíme, bývá taky se směsicí obav a nadšení. Čáry života plní všechno, co autorčino jméno slíbilo – a ještě více. Nechte se unést proudem do nekonečného vesmíru s Cyrou a Akosem.

Po úspěšné dystopické sérii Divergence se Veronica Rothová rozhodla zkusit něco úplně jiného – co vzít klasické vesmírné sci-fi o bojích mezi národy žijícími na jedné planetě rozsáhlé galaxie a kápnout do něj trochu kouzel a magie? Protřepat, nemíchat a tadá, Čáry života jsou na světě.

Hlavní hrdinové knihy Akos a Cyra sice obývají tentýž svět, stejnou planetu, ale jejich životy nemůžou být odlišnější – Cyra je dcerou vůdce národa válečníků, kteří nemají s nikým a s ničím slitování, Akos je synem orákula, ženy s darem nahlížet do budoucnosti, a žije jako součást skromného národa, který si cení klidu a vědění. Oba dva jsou však výjimeční – nad jejich životy byla vyslovena věštba a je znám jejich osud, což může být požehnáním stejně jako prokletím. A kromě toho mají oba neobvyklý dar – protože právě nejrůznějšími schopnostmi a dovednostmi se projevuje síla proudu, který se vine celým vesmírem. Cyra dokáže lidem způsobovat neuvěřitelnou bolest, ale sama u toho nesnesitelně trpí. A Akos zase dokáže utlumit dary ostatních, ale platí za to tím, že sám proud energie vůbec necítí.

Jejich osudy se protnou nečekaným způsobem a z životem určených nepřátel se postupně stávají spojenci ve světě, který dokáže být neobyčejně krutý. A tím jejich příběh teprve začíná.

Kombinace sci-fi a fantasy, to je něco, na co musí mít člověk pořádnou odvahu a také vynikající spisovatelské dovednosti. Veronica Rothová má naštěstí obojí, a tak jí sestavený svět funguje bez chybičky. Hned na prvních stránkách hodí čtenáře rovnýma nohama do oceánu jinakosti, zavalí ho přívalem vjemů a dojmů a novinek a nechá ho plavat, žádné opatrné vodění za ručičku. Co je na jednu stranu trochu zahlcující je na druhou stranu opravdu příjemné. Příběh vás totiž hned od prvních okamžiků pevně chytne a už nepustí, protože jste uchváceni zcela novým světem, který se před vámi rozprostírá. A i když je toho opravdu hodně ke vstřebání a některé detaily mi nejsou jasné doposud, svět, do kterého jsou Čáry života zasazeny, je vskutku mistrně propracovaný a příběh je díky němu ještě zajímavější.

Navzdory tomu, jak propracované je prostředí, jsou to však stále postavy, které jsou hlavní hybnou pákou dění. Akos i Cyra jsou uvěřitelní a skuteční – ačkoli jsou oba odvážní a chytří, často dělají chyby, jednají hloupě nebo se neřídí rozumem, ale srdcem. Polezou vám na nervy a občas vás pěkně naštvou, ale právě díky tomu si k nim vytvoříte skutečný vztah a budete je chápat. Kdo z nás je totiž dokonalý a vždy neomylný?

Čáry života navíc sympaticky rozmazávají linii mezi dobrem a zlem, mezi správným a špatným. Nikdo není bez viny a nikdo nemá zcela černou duši. Odstíny šedé, ve kterých je román vykreslen, jsou ještě patrnější tím, že se na něj díváme ze dvou odlišných úhlů pohledu – očima Akose a očima Cyry, kteří jsou vypravěči jednotlivých kapitol. Rothová odvádí dobrou práci, když se přesouvá z mysli jednoho do kůže druhého a zohledňuje přitom jejich životy, zkušenosti i názory. A i mezi vedlejšími postavami si vyberete, zvlášť ty zápornější autorce jdou, přijdete si na své.

Rothová navíc staví na hlavu i klasické genederové role a místo křehké krásky a udatného rytíře vám naservíruje citlivého mladíka (ale nečekejte žádnou třasořitku) a neohroženou, nebezpečnou dívku, která je nejnebezpečnější zbraní svého lidu.

Čarách života se objeví romance, ale taková, kterou si oblíbíte. Ačkoli zamilované cvrlikání většinou není můj šálek čaje, tady mě to bavilo a dávalo to smysl. A hlavně tady vztahy hrají rozhodně až druhé housle a nejsou středobodem vesmíru. Příjemné osvěžení.

Novinka Veronicy Rothové tak ukazuje, jak moc se autorka posunula, jak se rozvinula nejen její spisovatelská dovednost, ale i nápady – to, co bylo v Divergenci ještě občas dost prvoplánové, je už v Čarách života dotaženo do dokonalosti a vykresleno mnohem vypsanější rukou. Autorka nezapomíná cestou trousit zajímavé každodenní drobnosti a detaily, jako jsou nejrůznější vzácné byliny, popisy tradic a obyčejů nebo šálky odpoledního čaje, díky kterým je svět nové duologie mnohem živější a rychle si ho zamilujete. Na druhý, závěrečný díl se tak velmi těším – a to i proto, že vám závěr vezme dech. A já potřebuju vědět, jak to bude s Cyrou i Akosem dál!

Autorka: Katka Stupková