Kosti zmizelých ukrývají pravdu

Temperance Brennanová je soudní antropoložka a její prací je zkoumat těla v takovém stavu, ve kterém není normální pitva možná. Tentokrát má případů více a na stůl se jí dostává poněkud nestandardní případ – má za úkol identifikovat mumifikovaná těla psů pašovaných přes hranice. Vedle toho společně s detektivem Sellitem vyšetřuje násilnou smrt mladé dívky, kterou našli na odlehlé silnici. Její smrt Tempe zasáhne opravdu hluboce a nejen dívce, ale i sobě dává slib, že zjistí, kdo ona neznámá je a pošle ji domů. Aby toho nebylo málo, je vyslána do Afghánistánu provést exhumaci a revizi smrti dvou civilistů. Uprostřed pouště a americké základny se po dlouhé době setkává se svou dcerou Katy, která se přidala k armádě.

Zdánlivě nesouvisející příběhy a vyšetřování pojí nejen přítomnost Temperance, ale i vojenská a námořní minulost postav, pobyt v Afghánistánu a muž jménem John Henry Story, jehož ostatky Tempe identifikovala už dávno. Na hlavní hrdince je znát únava, která není způsobena fyzickým strádáním, ale především problémy v osobní rovině. V milostném životě to totiž značně skřípe. Muž, se kterým se vídala, Lieutenant-détective Andrew Ryan, Section de crimes contre la personne, Sûreté du Québec, jí od společně stráveného času na Havaji nebere telefon a všechno jde tak nějak do háje. Skoro bývalý manžel Pete se ji snaží dát dohromady s jeho nastávající, která je ale absolutním opakem Temperance. Nejen že je ve věku jejich dcery Katy, ale její IQ nedosahuje úplně standardní úrovně, alespoň co se týče mentální zralosti. Tohle všechno a případy k tomu jí nedávají spát a jak je jejím zvykem, dostane se do pořádných problémů.

Kathy Reichs je nejen autorkou série s Temperance Brennanovou, ale i scénáristkou televizního seriálu Sběratelé kostí. Pro neznalé může být knižní předloha překvapením, nemohou se snad více lišit. Hlavní postava, ta literární, je velice společenská bytost, má za sebou životní peripetie, které mohou potkat každého. Nepovedené manželství, zdlouhavý rozvod, nestálé vztahy, problémy s alkoholem. Hlavně ale k sobě přitahuje individua, která mají za následek její neustálé útěky „hrobníkovi z lopaty“. V Kostech zmizelých tomu není jinak. Přestože je Tempe obyčejná čtyřicátnice, je to nesmírně silná osobnost s morálními zásadami, díky kterým si ji nejeden čtenář oblíbí. A její problémy s láskou? Od první knihy jí budete fandit, aby konečně našla toho pravého.

Oproti loňské knize Kosti jsou věčné je děj Kostí zmizelých napínavější a více zamotaný. Naopak se téměř neobjeví Andrew Ryan, Tempin pracovní i životní partner. A když už se ukáže, je to pořádná rána, která zamává s dějem. To ale nenápadně naznačila Kathy Reichs už vloni v našem malém rozhovoru u příležitosti vydání českého překladu Kosti jsou věčné. Stejně jako u všech jejích knih je znát, že prostředí, ve kterém se postavy pohybují, zná. Ať už jde o fakta antropologická, nebo prostředí americké základny v Afghánistánu.

Sama za sebe musím říct, že se mi kniha četla velice snadno a hodně mne zasáhlo téma, kterému se autorka věnuje. Obchod s lidmi a především dětmi je celosvětový problém, před kterým mnoho z nás přivírá oči. Jako by se nás to netýkalo. Opak je ale pravdou. Autorka v knize ukazuje, jak hrůzné následky to zanechává na lidské duši a že jsou do toho zapojeni i takoví lidé, od kterých byste to vůbec nečekali. Pokřivený pohled na svět, na lidskost a daň, kterou si vybírá válka. I o tom je šestnáctá kniha s Temperance Brennanovou Kosti zmizelých.

Hodnocení: 89 %

Autorka: Kristýna Pekárková

K dipozici také e-kniha.