Komedie zrající jako víno

Co se vám vybaví, když se řekne, „ty podáváš pero, já piják“, „chčije a chčije“ či „Václave, proč nejsi moje žena“? Víte přesně, ze kterých filmových snímků cituji? A napadlo vás, že dříve, než se staly tyhle komedie nesmrtelnými filmy, byly jen nápadem a posléze scénářem na stole dvou neméně slavných mužů? Možná byste, stejně jako já, rádi poodhalili roušku původního příběhu a zjistili, jakých změn či úprav doznali převedením na plátno. Nyní máte možnost, protože nakladatelství Grada přichází s knížkou Filmové komedie, z pera Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka.

Zdeněk Svěrák vybral do knihy pět známých příběhů, provázejících již několikátou generaci diváků svým laskavým humorem a dávno se zařadili mezi filmovou klasiku. Jsou vlastně už takovými filmy pro pamětníky naší generace, jak říká sám autor. Knižní podoba filmových komedií přináší literární předobraz scénáře, jenž se posléze stal kultovním filmem. Snímkem, který si nenecháme ujít při žádném vysílání v televizi, i kdyby to bylo třikrát do roka.

Kniha obsahuje pět komedií – Jáchyme, hoď ho do stroje!, Marečku, podejte mi pero!, Na samotě u lesa, Vesničko má středisková a Vrchní, prchni!.

Číst Filmové komedie je jako propadnout se do světa svérázných hrdinů, tak důvěrně známých, jako by se jednalo o vaše vlastní přátele. Děda Komárek, pro něhož není nic v životě problém, Lavičkovi, toužící po klidném víkendovém spánku, automechanik František Koudelka, zřejmě ze slušného oddílu, Kroupa, znovu mířící do školních lavic, houslový virtuos Vrána či Otík, co nechce jít po žních k Turkovi. Ti a mnozí jiní znovu ožívají ve svých příbězích, aby potěšili čtenáře a možná přitáhli k filmu i další generaci.

Jste-li milovníky nestárnoucích českých komedií a skvělého psaní Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka, knihu Filmové komedie si jistě užijete. Při čtení máte totiž pocit, že sledujete daný film, věty vám v hlavě znějí hlasem herců, kteří postavy ztvárnili na plátně. Jestliže vám filmy S+S nic neříkají, možná objevíte skvělé příběhy, které vám zpestří den a vykouzlí úsměv na tváři.

Kniha je navíc doplněna vkusnými a trefnými ilustracemi Jaroslava Weigela.

Autorka: Helena Herynková