5a76a7be

Knihy Robina Cooka zrají jako víno

Američan Robin Cook (1940) vystudoval medicínu a celý život pracoval jako lékař v různých oborech. Do světa literatury vstoupil v roce 1972 thrillerem „Stážista. Nyní má na svém kontě přes čtyři desítky knih, které milují recenzenti i čtenáři po celém světě. Cook se proslavil lékařskými thrillery často s motivy sci-fi a v tomto žánru je bezesporu nekorunovaným králem. Novinku Šarlatáni vydalo nakladatelství Kalibr a vy se můžete těšit na pěkně adrenalinové čtení.

Šarlatáni jsou oním typem příběhu, kde lže úplně každý. Padouchové mají lhaní a intriky v popisu práce, ale co když vás klamou všichni včetně autora? Říkat vám, abyste měli oči na stopkách, nemá smysl, protože Cook je profík a nebude mít problém s tím, aby vás napálil. Stále bude o několik kroků před vámi, bude si s vámi pohrávat jako kočka s myší, ale věřte mi, že ho za to budete milovat. Falešnou stopou je totiž už samotný název.

Hlavním hrdinou příběhu je Noah. Mladý ambiciózní lékař, kterému se splnil sen stát se rezidentem na chirurgii. Během banálního zákroku zemře zcela zdravý muž a nikdo neví, v čem je problém. Lékaři nechtějí přiznat svou vinu, navzájem se osočují a našemu hlavnímu hrdinovi je jasné, že se začíná zaplétat do komplotu intrik. Že tu cosi smrdí, naznačuje i dvojice agentů z FBI, která se až náramně zajímá o počítače některých lidí. Noah si musí udržet práci, musí obhájit svá rozhodnutí, a jak jsme u autora zvyklí, bude muset rozplést spiknutí obřích rozměrů.

Nijak mu to neusnadní ani fakt, že se začíná sbližovat s anestezioložkou Avou. Ta byla přítomná při všech operacích, při nichž zemřel pacient, a Noah i čtenář mají o čem přemýšlet. Autorův styl připomíná reportáž. Je důkladný, popisný a se smyslem pro detail. Kvůli tomu možná budete mít pocit, že rozjezd je poněkud pomalejší, ale není to na škodu. Cook vás seznámí s tím, jak to chodí v nemocnicích a dozvíte se řadu podrobností z chirurgických zákroků. Po prvním úmrtí jsou už Šarlatáni plnokrevným thrillerem, který vás zaručeně přiková k židlím.

Autor se se ctí a nadmíru čtivě zhostil motivu sociálních sítí. Ty jsou součástí zápletky a díky nim knihu ocení i nejmladší generace. Detektivních zápletek je tu několik. Všechny jsou chytré a promyšlené. Autorovi i jeho postavám budete věřit každé slovo. V čem se Šarlatáni liší od předešlých autorových knih? Některé byly přímočaré a Cook se netajil tím, kdo je Bílý a kdo Černý. Tady není nic jednoznačné a možná že i boj Dobra se Zlem dopadne úplně jinak, než čekáte.

Každopádně, Robin Cook opět prokázal, že dokáže překvapit a šokovat. Jeho knihy zrají jako víno a Šarlatáni jsou jedním z jeho nejvydařenějších thrillerů. Máte-li rádi napětí, knihu si rozhodně nenechte ujít.

Veronika Černucká