Kniha ztracených ponožek

4. 10. 2016 v 13.45

Ztrácí se vám ponožky? Máte šuplata plná licháčů? Pak zbystřete! Pavel Šrut vám ve svých Lichožroutech vysvětlí, jak se to s těmi záhadnými zmizeními vlastně má.

Žijí tu už od nepaměti. Bydlí ve vašich domácnostech, umně skrytí ve svých tajných příbytcích za kuchyňskou stěnou či svatební fotografií vašeho pradědečka a prababičky. Že nevíte, co jsou zač? Nezoufejte. Profesor Ing. René Kadeřábek o nich napsal obsáhlé vědecké pojednání a rád se s vámi o své vědomosti podělí: „Po staletí tento tvor – ne člověk a ne zvíře – lidstvo provází a sužuje, a přesto nebyl dosud nikým spatřen, natožpak popsán. Kdo je ten tajemný společník a škůdce člověka? LICHOŽROUT!“A je to venku!Lichožrouti se živí lichými ponožkami. Už chápete, proč se vám z prádelníku nikdy neztratí celý pár?

„Lichožrouti nejsou žádní skřítci nebo pohádkové postavičky,“ usmívá se jejich duchovní otec, spisovatel Pavel Šrut. „Jsou skuteční!“ Autora, jenž má v současné době na kontě tři lichožroutí knížky (Lichožrouti, Lichožrouti se vracejí a Lichožrouti navždy), přitom k sepsání příběhů o tajemných zlodějích ponožek inspirovala kolegyně a ilustrátorka Galina Miklínová. „Pracovali jsme spolu na jedné knížce a já si všiml, že se jí z ponožky klube palec,“ vzpomíná Pavel Šrut. Díky vyklubanému palci vznikla krátká básnička a od básničky už nebylo daleko k ucelenému příběhu. Příběhu tak propracovanému a nápaditému, že se mu dostalo i prestižních ocenění Kniha desetiletí a Magnesia Litera.

Máte pocit, že jste na Lichožrouty příliš staří? Nenechte se mýlit. Knížky jsou sice určeny především pro děti, díky jemnému humoru a nádherným obrázkům Galiny Miklínové si v nich však na své přijdou i dospělí. Proto neváhejte a ponořte se do vyprávění o Hihlíkovi a jeho ponožkových kamarádech, o lichožroutí mafii, bandě zákeřných Kojotů i o dobrodružném putování Afrikou. A pokud by vám to snad bylo málo, pak vězte, že Lichožrouti se dočkali i filmového zpracování. Velká premiéra je čeká koncem října.

Na závěr snad jen jedna dobrá rada. Máte-li doma lichožrouta (a to vy máte), v zájmu dobrých vztahů doporučujeme od nynějška kupovat jen kvalitní vlněné či bavlněné ponožky. Žádný nylon, silon nebo dederon. Umělotinu totiž lichožrouti neradi.

Autorka: Michaela Křivohlavá