Klasický Jack Reacher, avšak s kapkou citu

Série o Jacku Reacherovi je akční klasikou od Leeho Childa a čítá už obrovské množství svazků. Ale nemějte strach. Ani pokud jste se ještě do žádného z příběhů nepustili a jste ve světě Jacka Reachera nováčkem, neznamená to, že Nevracej se není kniha pro vás. Právě naopak. Příběhy bývalého vojenského vyšetřovatele jsou vždy postaveny tak, aby se do světa nástrah a výzev mohl ponořit úplně každý.

Lee Child má svůj charakteristický autorský styl, na který se zkrátka můžete spolehnout. Krátké, úderné věty, rychlé dialogy, úsporně sestříhané kapitoly, to všechno posouvá příběh dopředu mílovými kroky, takže ačkoli není Reacherovo dobrodružství žádným hubeňourem, stránky vám budou ubývat dost rychle. Tentokrát zejména v první polovině knihy, která se nese v duchu akční jízdy i vtipných dialogů. V druhé polovině se sice tempo poněkud zpomalí, protože je třeba ledasco vysvětlit, ale příběhu to přesto neublíží a finále přijde dřív, než by bylo libo.

Od Jacka Reachera nelze čekat hluboké rozjímání a filozofický přesah, ale poměrně nenáročnou a rychlou zábavu. Ačkoli bývalý vojenský příslušník stárne, je pořád stejně vychytralý, schopný a silný a hned od prvních stránek knihy je jasné, že si s ním nikdo nebude jen tak zahrávat. Navzdory tomu, že se sám už cítí trochu jako „stařík“, nakope Reacher zase pořádné množství zadků a ukáže, že jeho bystrá logická mysl s věkem nijak nestrádá.

Navíc je tento díl o dost upovídanější a cituplnější než ty předcházející. Nečekejte samozřejmě žádnou velkou romantiku, ale připravte se na to, že se Jack už také umí zastavit, přestat mlátit do lidí a zamyslet se nejen nad sebou, ale i nad druhými, ke kterým by tohoto nespoutaného osamělého vlka snad mohlo vázat nějaké emoční pouto. A ještě je tu jeden rozdíl mezi klasickým Reacherem a Nevracej se – Jack na všechny trable tentokrát nebude sám a tohle roadmovie bude záležitostí pro dva.

Lee Child svého hrdinu dobře zná a ačkoli už sepsal spoustu knih, kde je Jack Reacher hlavním protagonistou, nijak neubírá na vynalézavosti. Znovu ukazuje, že to, o čem píše, si dokáže pečlivě nastudovat a ze svých znalostí následně těžit – ať se už jedná o detailní popisy nejrůznějších armádních vozidel, nebo o téměř cestopisné pasáže, které vás lusknutím prstů přenesou přímo na místo dění. Ani jeho hrdina neustrnul na jednom místě a právě Nevracej se posouvá Jacka o kus dál po jeho životní ose směrem k budoucnosti, na kterou nikdy ani hypoteticky nepomyslel. A exkurz je to rozhodně zajímavý.

Nevracej se je nutností pro všechny Childovy fanoušky, ale i svižnou a dynamickou možností se jedním stát pro ty, kteří jeho knihám ještě nepropadli.

Autorka: Katka Stupková