Když září Hvězda Severu

29. 11. 2018 v 17.13

Na pozadí reálií Severní Koreje je vyprávěn příběh tří nesourodých postav, které nemají takřka nic společného. A přesto jsou jejich kroky a životní rozhodnutí nesmírně důležitá pro ty ostatní.

Hvězda Severu není doslovně reálný příběh, ale je vystavěn na skutečných reáliích a politice, čímž dává politickému thrilleru další rozměr. A to Hvězda Severu je v prvé řadě, politický thriller. Stěžejní postavou je mladá Američanka korejského původu. Jennu sledujeme od úplného začátku a spolu s ní její snahu se vyrovnat se ztrátou sestry, která se údajně utopila při studijním pobytu v Severní Koreji. Ale je tomu skutečně tak? To se pravděpodobně nikdy nedozví. Své znalosti této kultury zúročuje v práci profesorky. A najednou je před ní možnost opustit bezpečný přístav univerzity a stát tváří v tvář režimu Kim Čong-ila. A možná se dozví, co se skutečně stalo s její sestrou před dvanácti lety. Nebo taky ne.

Na okraji společnosti se objevuje stará korejská žena, paní Mun, která ač Severní Koreu nikdy neopustila, je v srdci revolucionářka, která by se ráda dožila doby, kdy budou všichni svobodní a budou moci říkat nahlas svůj názor. Co ale ona, stará žena může změnit. V zářivém protikladu je vysoce postavený úředník, který svou nenávist k Americe a imperialistům neskrývá. Přesto musí sklonit hlavu a vyrazit do Ameriky, aby se mu povedlo pro svého Vůdce Kim Čong-il získat prostředky, které tak nutně potřebují.

Už proto, že se jedná o politický thriller, nepřetéká akčními situacemi, střílečkami a podobně. Spíše naopak, je jich velice málo. Když už ale k něčemu takto akčnímu dojde, je to na správném místě, a tak akorát. Hlavní pozornost je upřena především na politiku, handrkování, manipulaci, rozdílnost mezi komunistickým režimem Severní Koreje a okolním světem a také na to, jak takovýto režim vnímají ti obyčejní. Ti, kteří nemohou svým hlasem zburcovat okolí. Z pohledu paní Mun je svět, ve kterém žije, hmatatelnější než jen z útržků televizních zpráv.

D. B. John bude pro české čtenáře pravděpodobně novou tváří, ale směle se může zařadit mezi ty, kteří umí napsat napínavý konspirační thriller tak, aby se mu dalo věřit. Sám autor Koreu navštívil, a tak mohl čerpat z vlastních zkušeností a dojmů. To se na knize značně odráží. Kniha je fikcí, ale pozadí je skutečné, a to si čtenář musí uvědomit. D. B. John má za sebou několik knih především pro mladší čtenáře, ale ani ta starší generace nebude zklamaná. Jeho styl je velice čtivý, má spád a umí čtenáře přilákat tak, že knihu nebude chtít odložit.

Hvězda Severu je sázka na jistotu, pokud chcete poznat Severní Koreu a jste ochotni přijmout trochu toho přikreslení.

Kristýna Pekárková