Když Sherlock potkal Moriartyho... vlastně Mori.

22. 3. 2016 v 09.46

Sherlock Holmes. Pod tímto jménem si většina z nás představí dospělého, možná postaršího muže s čepicí a dýmkou. Tato postava se právem řadí mezi nejchytřejší vymyšlené literární hrdiny vůbec. Sherlock se totiž vyznačuje nejen geniálním mozkem, ale dokonalou schopností vydedukovat a najít i v nejmenších detailech vodítka vedoucí k vrahovi. Než se ale Sherlock stal jedním z nejlepších detektivů, musel dospět. A určitě musel chodit i do školy.

Seznamte se s Mori. Celým jménem James Moriarty. Trochu neobvyklé jméno pro holku, Mori ale vyrostla v rodině policejního detektiva. Ve škole, kam chodí, je tak trochu outsider. Má fotografickou paměť a její jediná kamarádka se bez udání důvodu odmlčela v té vůbec nejhorší době. Matka Mori totiž zemřela na rakovinu a její otec se utápí ve svém žalu společně s plnou sklenicí. Mori se tak musí sama starat o své mladší bratry. Svůj vztek a smutek utápí dlouhými procházkami v parku. A právě v parku, kde bylo nedávno nalezeno mrtvé tělo, potká Sherlocka Holmese.

Lock & Mori je bezesporu velmi neobvyklá a pro mnohé čtenáře určitě hodně zvláštní kniha. Takhle to ale bývá s oblíbenými příběhy nebo postavami. Vznikají nejrůznější volná pokračování, fanfikce a píší se i úplně nové příběhy. A takový je i Lock & Mori. V knize najdete jak slavného Sherlocka a Moriartyho (v holčičí verzi), ale mihne se tu i John Watson a paní Hudsonová. Oba hlavní hrdinové ale chodí teprve na střední školu a celý příběh se odehrává v naší současnosti plné moderních technologií.

Příběh je od začátku velmi zajímavý, čtivý a hlavním vypravěčem je v tomto případě Mori. Celá kniha se točí kolem záhadných vražd v místním parku a oba hrdinové ví, že policie neodvádí moc dobrou práci, Rozhodnou se proto případ řešit sami a po svém. Ani jeden ale netuší, že je vyšetřování zavede na velmi nebezpečnou cestu, ze které není možnost úniku.

Kniha není nijak obsáhlá. Z toho důvodu nejsou samotní hrdinové ani detektivní zápletka rozvedena do větších detailů. Do popředí se dostává především samotná vypravěčka, naopak Sherlock je občas trochu v pozadí (a to je trochu škoda). Na postavě Mori je ale pěkně vidět, že i když je velice chytrá, pořád je to teenager. Sherlock pak nepostrádá svou typickou podivnost nebo schopnost odhadovat lidi z pouhého pohledu. Stejně jako Mori ale prochází obdobím dospívání a s tím souvisí i pořádná dávka jiskření mezi oběma hrdiny.

Tato moderní verze Sherlocka Holmese je příjemnou oddychovkou pro dospívající čtenáře. Příběh je zajímavý, často i akční, napínavý a také romantický. Hlavní hrdinové jsou sympatičtí, občas protivní, ale přesně vystihují svoje vrstevníky. Jen jsou navíc extrémně chytří a běžné věci je nudí. Když při čtení zapomenete, jak to vlastně mezi Sherlockem a Moriartym je podle Arthura Conana Doyla, tak se u čtení i pobavíte.

Autorka: Tereza Vršková