5bbe9df8

Když se nuly a jedničky vymknou kontrole

Hned ze začátku se několik hackerů, kteří by se jinak nepotkali, dostává do společné skupiny a jakéhosi výcvikového tábora (rozuměj lepšího vězení). Mají pracovat rok pro vládu Spojených států amerických, aby se vyhnuli vězení. Při řešení úkolů se ale dostávají dál, než původně věznitelé plánovali, přímo k tvůrci celého systému. V druhé půlce knihy už jde pak o klasický pronásledovací a skrývací thriller, kdy se hlavní hrdinové snaží nejdříve přežít a posléze se postaví na odpor umělé inteligenci, superhrdince, která se zdá neporazitelná.

Hlavní postavy hackerů jsou opravdu hodně rozdílné. Najdete zde oldschoolového veterána, internetovou neoblíbenou trollku, geniální aktivistku ze Sýrie nebo třeba zlodějíčka, který to umí s platebními kartami. Bohužel jsou ve většině případů nesympatičtí, arogantní a často až příliš šablonovití, a tak opravdu trvá, než se s nimi sžijete a vzbudí ve vás trochu zájmu o ně i děj samotný. Na druhou stranu dialogy nedrhnou, o vtipy není nouze a některé hlášky stojí za to.

Nemusíte se bát, že byste technické stránce věci nerozuměli, vše je srozumitelné i pro naprosté laiky. Znalí věci pak ocení přesnost a aktuálnost informací. Autor Chuck Wendig má dle doslovu s problematikou vlastní zkušenosti a velký čas věnoval i studiu materiálů a knih s podobnou tematikou. Překlad musel být jistě náročný, ale trochu ubírá stylovosti knihy. Přeci jen když se místo, kde skupinu drží, jmenuje Chata a organizace hackerů si říká Beztváře, není to úplně ono.

Škoda, že se příběh osvobozením hlavního systému stává už hodně nereálným. Umělá inteligence je až tak dokonalá, že se opravdu kdykoli může stát naprosto cokoli. O to víc pak bijí do očí nelogičnosti a nejasnosti. Když se k tomu přidají neuvěřitelné náhody, čínská tajemná hackerka a nezničitelný “robocop”, stává se z toho už těžko skousnutelný mix.

Celkově se kniha podobá prázdninovému filmovému blockbusteru, který dostanete v knižní podobě. Chcete vědět, jaké různé charaktery a druhy hackerů dnes se v síti pohybují? Užít si trochu popcornové zábavy? Nuly by vás mohly bavit.

Autorka: Monika Havlasová