Když se kluci líbají

Být klukem na kluky není ani v 21. století vůbec snadné. Jinakost se stále ještě nenosí a společnost ji nepřijata za běžnou, nepobuřující věc. O to víc je obdivuhodné a fascinující, že se tu a tam někdo pokusí tuto skutečnost změnit. Jako třeba hlavní hrdinové knihy Líbali jsme se, Harry a Craig, dva sedmnáctiletí kluci, kteří chtěli pokusem o překonání přes 30 hodin trvajícího Guinessova světového rekordu v nejdelším nepřerušeném polibku poukázat na předsudky panující ve společnosti proti gayům. Že na líbajících se klucích není nic nenormálního. Že i gayové jsou lidé, kteří chtějí prožít plnohodnotný život se vším všudy, kteří cítí a milují. Přes obrovskou únavu, dehydrataci a nevyspání bojovali za sebe a další jim podobné, za své a lepší místo na slunci. Zprvu nenápadná akce o překonání rekordu se během několika hodin stala masově sledovanou událostí, která zasáhla do života mnohých lidí a jejich osudů.

David Levithan je úspěšný americký spisovatel, který na sebe upozornil několika romány, z nichž asi nejznámější a nejoblíbenější je Den co den. Velmi originální kniha o tom, co vše se může stát, máte-li možnost probudit se každé ráno v těle někoho jiného, sklidila úspěch u čtenářů i kritiky a David Levithan si získal statut silného a jistého vypravěče. Námětem na knihu Líbali jsme se mu byl skutečný příběh dvou vysokoškoláků z roku 2010, kteří se nepřetržitě líbali 32 hodin, 30 minut a 45 sekund. Tímto skutkem se stali inspirací pro mnoho kluků na kluky, kteří na startu svého života žijí v obavě z přijetí okolí, rodiny, přátel. Není nic horšího, než žít ve strachu, jak se na vás kolegové v práci budou dívat, jak vás přijmou přátelé, jestli vás rodiče obejmou a pomohou vám nebo se od vás odvrátí.

Kniha Líbali jsme se je silná ve svém poselství. Na pozadí skutečného příběhu rozvíjí několik dalších příběhů a heterosexuální jedince (pokud si ji vůbec přečtou) donutí zamyslet se nad vlastním postojem k homosexuálům. A homosexuály donutí sebrat třeba jen trochu odvahy a vylézt z ulity ven na světlo a začít plnohodnotně žít.

Za mě má kniha palec nahoru, protože pokud i jen pár lidem na celém světě pomůže a otevře oči, splnila svůj účel.

Autor: Petr Šašek